کد مطلب: 25025

حقوق|حقوق کارمندان| حقوق ها

فرمول حقوق کارمندان از بهمن تغییر کرد | رقم جدید حقوق کارمندان اعلام شد

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش پلکانی حقوق کارمندان در دستور کار قرار دارد که به طور متوسط ۲۰ درصد است. همچنین، دولت در لایحه بودجه سال آینده پرداخت متوسط حقوق به همه کارکنان را تحت هر عنوانی تا سقف ۵۰ میلیون تومان مجاز دانسته و پرداخت بیشتر از آن تحت هر عنوانی ممنوع است.

برای افزایش حقوق کارمندان متوسط افزایش ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است. پیش از این رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان هستیم، گفته بود: سه سناریو برای مدلهای مختلف این افزایش  حقوق کارمندان لحاظ شده است. همچنان مدل دقیق این افزایش حقوق کارمندان مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.جدید ترین خبرها درباره افزایش  را در با ما دنبال کنید.

حقوق کارمندان

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش پلکانی حقوق کارمندان در دستور کار قرار دارد که به طور متوسط ۲۰ درصد است.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش پلکانی حقوق کارمندان در دستور کار قرار دارد که به طور متوسط ۲۰ درصد است. همچنین، دولت در لایحه بودجه سال آینده پرداخت متوسط حقوق به همه کارکنان را تحت هر عنوانی تا سقف ۵۰ میلیون تومان مجاز دانسته و پرداخت بیشتر از آن تحت هر عنوانی ممنوع است.

در اینفوگرافی زیر، جزئیات افزایش حقوق کارمندان در بودجه ۱۴۰۲ را ببینید.

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان

در حالی انتظار می‌رود که حقوق دی ماه بازنشستگان به ترتیب حروف الفبا انجام گیرد که آخرین اطلاعات منتشر شده حکایت از این دارد که بر اساس احکام اصلاح شده جدید ‌حقوق بازنشستگان شامل افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان شده است. طبق احکام صادر شده، بازنشستگان تامین‌اجتماعی از ۲۰ تا ۳۱ شهریور ماه (بر اساس حروف الفبا) حقوق و مزایای خود را با اعمال ۳۸ درصد افزایش به علاوه ۵۵۰ هزار تومان دریافت ‌می‌کنند.

اخیرا، جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان برای سال آینده رسانه‌ای شد که جزئیات آن حکایت از این داشت که مبلغ حقوق بازنشستگان با افزایش دو میلیون تومانی به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان برسد.

این در حالیست که در سال گذشته، حقوق بازنشستگان هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده بود و در ابتدای امسال هم با اندک افزایشی به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

با اینحال، پیش‌بینی نهادهای پولی و مالی بین‌المللی از ادامه تورم بالا در اقتصاد ایران حکایت دارد. صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرده که اگر تحولی همچون رفع تحریم‌ها در ایران رخ ندهد، تورم بالای ۵۰ درصد برای دو سال آینده ادامه خواهد داشت. با وجود این نرخ تورم، کارشناسان اقتصادی و فعالان کارگری نگرانی خود را نسبت به این موضوع که افزایش حقوق پاسخگوی نیاز بازنشستگان نباشد، ابراز کرده‌اند. این موضوع در سال جاری سبب شده که بازنشستگان به شغل دوم یا سوم روی بیاورند که خود به تشدید پدیده زمان‌فروشی دامن زده است. برخی اقتصاددانان نیز بر این باورند که ۳۰ درصد از خانوار ایرانی از فقر درآمدی وارد فقر زمانی شده‌اند که نتیجه‌ای جزء فروپاشی خانوار در پی نخواهد داشت.

حقوق بازنشستگان چطور تامین می شود؟

حقوق بازنشستگان

درباره حقوق بازنشستگان کشوری، اطلاعات دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از ۱۷هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی به طور ماهانه پرداخت می شود. آنطور که مقامات صندوق کشوری می‌گویند۹۰ درصد یا بیشتر این میزان حقوق هم توسط دولت تامین می‌شود. بنابراین آنها بر این باورند که صندوق باید در یک برنامه ۵ساله دقیق و کارشناسی در حوزه اقتصادی خود تحول ایجاد کند و سهم این بخش را از منابع حقوق بازنشستگان به شدت افزایش دهد تا پاسخگوی نیازهای آتی بازنشستگان باشد.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ سن بازنشستگی دو سال افزایش خواهد یافت.

در بند «د» تبصره ۲۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است: سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در مشاغل اختصاصی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشگری و کشوری که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، در صورت اعلام نیاز دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت دو سال افزایش می‌یابد.

آیین‌نامه‌های اجرائی مورد نیاز این قانون در مواردی که مدت خاصی پیش‌بینی نشده است، حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم‌ الاجرا شدن این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

اجرای احکام مندرج در این قانون در خصوص احکام یکساله مربوط به سال ۱۴۰۲ بوده و سایر احکام دارای ماهیت دائمی تحت عنوان قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۳) تا زمانی که توسط قوانین دیگر نسخ نشده، دارای اعتبار است. قانون برنامه پنجساله ششم توسعه تا زمان تصویب قانون برنامه هفتم توسعه و حد اکثر شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تمدید می‌شود.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی، در پانزدهم فروردین‌ماه و اولین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز با شرکت در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان کانون‌های بازنشستگی تشکیل شد، از افزایش منصفانه مستمری بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ خبر داد و پس از برگزاری چندین جلسه با نمایندگان بازنشستگان، پیشنهاد هیئت‌مدیره سازمان تأمین‌ اجتماعی درباره افزایش حقوق سالانه بازنشستگان، هفتم اردیبهشت‌ماه براساس مفاد مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌ اجتماعی و با درنظر‌داشتن مفاد مصوبه شورای عالی کار، از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ به هیئت‌وزیران ارسال شد.

اما با ابلاغ مصوبه هیئت دولت درباره افزایش مستمری بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در ۱۵ خرداد‌ماه، مشخص شد که در هیئت‌وزیران پیشنهاد سازمان تأمین‌ اجتماعی که مشتمل بر افزایش ۵۷.۴‌درصدی حداقل مستمری‌ها و نیز افزایش ۳۸‌درصدی به‌علاوه رقم ثابت ۵۱۵‌هزار تومان سایر سطوح مستمری‌ها بود، با تغییراتی همراه شده است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی