کد مطلب: 24990

طلا|قیمت طلا | قیمت طلا امروز

پیش بینی مهم از قیمت طلا و سکه | قیمت طلا و سکه در 4 شهریور

در آخرین روز کاری هفته اول شهریور قیمت طلا و سکه روند متوازنی نداشتند. افزایش قیمت، سکه‌های سنگین را به کانال بالاتر برگرداند و قیمت طلا کاهش یافت. با توجه به نزدیکی اربعین شرایط رکودی بازار طلا همچنان برقرار است. آیا قیمت در بازار طلا در کانال‌های قیمتی بالاتر پایدار است؟

پیش بینی مهم از قیمت طلا و سکه | قیمت طلا و سکه در 4 شهریور

قیمت طلا دست دوم مانند طلای نو است و تنها مقدار بسیار کمی با آن تفاوت دارد. قیمت طلا 18 عیار، امروز اوج گرفته ست.قیمت طلا گران شد. جدیدترین قیمت طلا اعلام شد. تغییرات مهم قیمت طلا ۱۸ عیار امروز را بخوانید.

قیمت طلا و سکه در آخرین روزهای مرداد و نخستین روزهای شهریور ضربان‌های محدودی داشت. در ابتدای این هفته با توجه به برگشت قیمت دلار به کانال ۴۸ هزار تومان، قیمت‌های بازار طلا در کانال پایین‌تر قرار گرفتند و پایان هفته سکه‌های سنگین در کانال بالاتر جا خوش کردند. هرچند نوسانات افزایشی و کاهشی قیمت در بازار فلز زرد چندان بزرگ نبود، اما منجر به تغییر کانال طلا و سکه شد.

در جدول زیر قیمت طلا و انواع قطعات سکه را در لحظه گشایش بازار فردا مشاهده می‌کنید.

کارشناسان اقتصادی با توجه به پیش‌رو بودن اربعین روند قیمت‌ها در بازار طلا در کانال‌های فعلی را همچنان پایدار می‌دانند. آنها معتقدند اگر رویداد خاصی در بازار رخ ندهد قیمت‌ها با ضربان‌های مختصر در کانال‌های فعلی نوسان خواهند داشت.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی نیز با وجود افزایش قیمت انس جهانی طلا و برگشت آن به کانال ۱۹۰۰ دلاری روند کاهشی پلکانی را با توجه به سیاست‌های فد و نرخ بهره آمریکا برای طلای جهانی پیش‌بینی می‌کنند.

گفتنی است در لحظه نگارش این گزارش قیمت انس جهانی طلا با رقم ۱۹۱۷ دلاری معامله می‌شود.

برگشت سکه‌های امامی و بهار به کانال بالاتر

روز پنجشنبه دوم شهریور قیمت سکه امامی با افزایش ۱۵۱ هزار تومانی با قیمت ۲۸ میلیون تومان مبادله شد و به کانال بالاتر راه یافت. همچنین قیمت سکه بهار ۱۰۰ هزار تومان رشد داشت و با رقم ۲۵ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان مبادله شد.

با این وجود افزایش قیمت‌ها در بازار سکه نتوانست راه نیم‌ و ربع سکه را به کانال بالاتر باز کند. در آخرین روز هفته گذشته نیم‌سکه افزایش ۵۰ هزار تومانی داشت و با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد. دیروز ربع سکه تنها قطعه‌ای بود که تغییر قیمت نداشت. این قطعه با رقم ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی روز چهارشنبهمعامله شد.

روز پنجشنبه قیمت طلا روند کاهشی داشت. هر مثقال طلا با کاهش محدود سه هزار تومانی با رقم ۱۰ میلیون و ۲۱ هزار تومان مبادله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز کاهش سه هزار و ۳۰۰  تومانی داشت و با قیمت دو میلیون و ۳۱۳ هزار تومان معامله شد. دیروز طلای دست دوم به قیمت دو میلیون و۲۸۲هزار تومان رسید.

در دومین روز شهریور حباب سکه در تمام قطعات افزایشی بود. حباب سکه امامی با ۱۶۴ هزار تومان افزایش پرچمدار بیشترین رشد بود. حباب سکه بهار ۱۱۳ هزار تومان،‌ نیم‌سکه ۵۳ هزار تومان، ربع سکه هزار تومان و سکه گرمی ۵۰ هزار تومان رشد داشتند.

مطالعه بیشتر:قیمت طلا و سکه 31 مرداد 1402 / جهش محدود قیمت در ساعات پایانی معاملات

وی با اشاره به اینکه نقدینگی رو به رشد است افزود: «با توجه به کسری تراز عملیاتی بودجه در سال جاری این موضوع می‌تواند روی نرخ ارز تاثیرگذار باشد. موضوع نقدینگی، تورم و موضوع تراز عملیاتی بودجه در بلندمدت بر قیمت ارز اثرگذار است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به پالس‌های سیاستگذار در ماه‌های گذشته برای مهار قیمت دلار گفت: «بانک مرکزی همواره با تکیه بر اخبار سیاسی سعی در مهار قیمت دلار دارد این در حالی است که فرایندهای سیاسی هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیستند.»

وی افزود: «تا پاییز امسال وقایع سیاسی قابلیت پیش‌بینی ندارد. بنابراین بازارها تا زمانی که تکلیف این اخبار روشن نشود نمی‌توانند روند بگیرند.»

این تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به نوسانات فعلی بازار ارز خاطرنشان کرد: «در حال حاضر نوسانات در بازار ارز مانند یکی دو هفته اخیر وجود دارد اما با دو سه هزار تومان بالا و پایین بازار روند نمی‌گیرد.»

وی با بیان اینکه محدوده ۵۹ تا ۶۰ هزار تومانی سقف قبلی دلار است تاکید کرد: «تا موقعی که سقف قبلی دلار شکسته نشود نمی‌توان برای دلار روند جدیدی تصور کرد و روندی برای دلار شکل نمی‌گیرد. بنابراین هر وقت قیمت دلار بالای سقف قیمتی قبلی بسته شد آن زمان می‌توان درباره روند بعدی این اسکناس صحبت کرد.»

مشکانی با تاکید بر اینکه، دلار پیشران سایر نرخ‌‌ها در اقتصاد ایران است و روندهای بعدی را تعیین می‌کند، گفت: «درحال حاضر بخشی از کالاها، قیمت خود را با نرخ دلار گران‌تر از بازار تطبیق داده‌اند و معامله می‌شوند. بنابراین در بازار حباب قیمتی وجود دارد. اگر بخواهد روندی در بازارها شکل بگیرد سقف قیمتی باید شکسته شود و آن وقت بازارها می‌توانند پیشرو آن شروع کنند به قدم برداشتن کنند.»

در آخرین روز مرداد قیمت سکه امامی با رقم ۲۸ میلیون و ۸۹ هزار تومان مبادله شد و رشد ۳۳۵ هزار تومانی داشت. قیمت سکه بهار با افزایش ۲۱۱ هزار تومانی به کانال ۲۵ میلیونی ورود کرد و با قیمت ۲۵ میلیون و ۷۰ هزارتومان مبادله شد.

روز گذشته نیم‌‌‌سکه افزایش ۲۰۰ هزار تومانی داشت و با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه نیز افزایش ۱۵۰ هزار تومانی داشت. این قطعه با قیمت ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

دیروز سکه گرمی با قیمت ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مبادله شد و رشد ۵۰ هزار تومانی داشت.

روز گذشته قیمت طلا افزایشی بود. هر مثقال طلا با افزایش ۱۷۲ هزار تومانی به کانال بالاتر راه یافت و با قیمت ۱۰ میلیون و ۴۷ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با قیمت دو میلیون و ۳۱۹ هزار تومان معامله شد و رشد ۴۰ هزار تومانی داشت. دیروز طلای دست دوم به قیمت دو میلیون و ۲۸۸ هزار تومان رسید.

فعالان بازار طلا معتقدند در بیش از یک ماه گذشته نوسانات افزایشی در بازار فلز زرد در حدود یک تا دو درصد بوده و این مقدار افزایش منجر به ایجاد موج صعودی در بازار نمی‌شود. آنها اخبار مربوط به توافق و آزادسازی دلار‌های بلوکه شده را پیش شرط دوام آرامش در بازار دلار و به تبع آن بازار طلا و سکه می‌دانند.

روز گذشته قیمت سکه امامی افزایش داشت، سکه گرمی و بهار کاهشی بودند و نیم و ربع سکه تغییر قیمت نداشتند. اما این روند در پایان معاملات دیروز برگشت و قیمت سکه با افزایش قیمت طلا همراهی کرد. دیروز سکه گرمی تنها قطعه‌ای بود که کاهش محدود ۵۰ تومانی داشت.

روز قبل ۳۰ مرداد، قیمت سکه امامی با رقم ۲۷ میلیون و ۷۴۶ هزار تومان مبادله شد و رشد ۱۴۲ هزار تومانی داشت. قیمت سکه بهار با افزایش ۹۹ هزار تومانی با قیمت ۲۴ میلیون و ۷۸۶ هزار تومان مبادله شد.

مطالعه بیشتر:قیمت طلا و سکه، امروز 30 مرداد 1402 / روند متناقض قیمت‌ها در بازار

روز گذشته نیم‌‌‌سکه و ربع سکه افزایش ۵۰ هزار تومانی داشتند. این قطعات به ترتیب با قیمت ۱۴ میلیون و ۷۰۰ و ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شدند.

دیروز سکه گرمی با قیمت ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان مبادله شد و کاهش ۵۰ هزار تومانی داشت.

روز گذشته قیمت طلا افزایشی بود. هر مثقال طلا با افزایش ۱۰۳ هزار تومانی با قیمت ۹ میلیون و ۸۹۴ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با قیمت دو میلیون و ۲۸۵ هزار تومان معامله شد و رشد ۳۰ هزار تومانی داشت. دیروز طلای دست دوم به قیمت دو میلیون و ۲۵۵ هزار تومان رسید.

روز گذشته حباب سکه‌ در تمام قطعات، غیر از سکه گرمی روند افزایش داشت. حباب سکه امامی با ۱۴۸ هزار تومان، بیشترین مقدار رشد حباب را داشت. حباب سکه بهار ۱۱۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۵۳ هزار تومان و ربع سکه ۵۲ هزار تومان رشد داشتند. حباب سکه گرمی نیز ۴۹ هزار تومان کاهش داشت.

دیروز ۲۹ مرداد قیمت سکه امامی با رقم ۲۷ میلیون و ۵۸۹ هزار تومان مبادله شد و افت ۱۹۹ هزار تومانی داشت. قیمت سکه بهار کاهش ۲۱۵ هزار تومانی داشت. این قطعه با این مقدار کاهش با رقم ۲۴ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان مبادله شد.

روز گذشته نیم‌‌‌سکه با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی به قیمت ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. ربع سکه ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. دیروز سکه گرمی با قیمت ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مبادله شد و تغییر قیمتی نداشت.

روز قبل قیمت طلا نیز کاهش داشت. این کاهش قیمت در پایان معاملات دیروز شتاب بیشتری گرفت. به این ترتیب مثقال طلا با دو پله سقوط در کانال ۹ میلیونی با قیمت ۹ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان معامله شد و کاهش ۱۲۴ هزارتومانی داشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با قیمت دو میلیون و ۲۶۳ هزار تومان معامله شد و کاهش ۲۷ هزار و دویست تومانی داشت. دیروز طلای دست دوم به قیمت دو میلیون و ۲۳۳ هزار تومان رسید.

روز گذشته نیم‌‌ و ربع سکه هر یک کاهش ۱۵۰ هزار تومانی داشتند. این قطعات به ترتیب با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ و ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مبادله شدند.

در نخستین روز هفته، سکه گرمی با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به کانال ۵ میلیونی برگشت و با قیمت پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مبادله شد.

روز گذشته قیمت طلا نیز کاهش داشت. مثقال طلا در کانال ۹ میلیون تومانی ماند. این مقدار طلا با قیمت ۹ میلیون و ۹۲۱ هزار تومان معامله شد و کاهش ۶۰ هزار تومانی داشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با قیمت دو میلیون و ۲۹۰ هزار تومان معامله شد و با کاهش ۴۱ هزار تومانی در کانال دو میلیونی یک پله عقب‌نشینی کرد. دیروز طلای دست دوم به قیمت دو میلیون  ۲۵۹ هزار تومان رسید.

مطالعه بیشتر:قیمت دلار تحت تاثیر اخبار سیاسی/ دلار در کانال ۴۸ هزار تومانی می‌ماند؟

روز گذشته حباب سکه‌ روند یکدستی نداشت. حباب سکه امامی و بهار افزایشی ۶۹ و ۴۹ هزار تومانی داشتند. سایر قطعات سکه نیز کاهش حباب داشتند.  حباب نیم‌سکه ۷۵ هزار تومان، حباب ربع سکه ۱۱۲ هزار تومان و سکه گرمی ۸۲ هزار تومان کاهش داشتند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند با وجود نوسانات قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز از همین نوسانات پیروی کرده است. آنها می‌گویند با توجه به اینکه سکه همیشه حباب دارد و معمولا در رشد قیمت، حباب بزرگتر و در ریزش‌ها حباب کوچکتر می‌شود.

دیروز ۲۶ مرداد قیمت سکه امامی با قیمت ۲۷ میلیون و ۸۹۷ هزار تومان مبادله شد و تنها قطعه‌ای بود که افزایش ۴۰ هزار تومانی داشت. روز گذشته قیمت سکه بهار کاهش ۱۰۷ هزار تومانی داشت. این قطعه با این مقدار کاهش با رقم ۲۴ میلیون و ۹۹۴ هزار تومان مبادله شد.

روز پنجشنبه نیم‌‌ و ربع سکه نیز از قطعاتی بودند که به کانال پایین‌تر سقوط کردند.این قطعات هر یک کاهش ۵۰ هزار تومانی داشتند و به ترتیب با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۵۰ و ۹  میلیون و ۹۵۰ هزار تومان مبادله شدند. سکه گرمی نیز با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به کف کانال ۶ میلیونی برگشت.

دیروز قیمت طلا نیز کاهش داشت. هر مثقال طلا با قیمت ۹ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با قیمت دو میلیون و ۳۰۴ هزار تومان معامله شد. روز قبل طلای دست دوم به قیمت دو میلیون  ۲۷۳ هزار تومان رسید.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر تاثیر موضوعات کلان اقتصادی بر قیمت طلا و سکه گفت: «تاثیر نقدینگی و افزایش پایه پولی را نمی‌توان انکار کرد. هر چند اقدامات سیاستگذار برای مهار قیمت‌ها مقطعی است و قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند.»

وی در ادامه افزود: «با وجود نوسانات قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز از همین نوسانات پیروی می‌کند. سکه همیشه حباب دارد و معمولا در رشد قیمت، حباب بزرگ‌تر و در ریزش‌ها حباب کوچکتر می‌شود.»

فلاحیان گفت: «بازار طلا همبستگی بالایی با قیمت دلار دارد. اما  وقتی قیمت دلار پایین می‌آید شدت کاهش قیمت سکه بیشتر می‌شود. در ریزش‌های دلار ریزش شدیدتری در طلا داریم و آن هم به خاطر حباب در بازار فلز زرد است.»

فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به اثرپذیری قیمت طلا و سکه از دلار و انس جهانی به تجارت‌نیوز گفت: «وقتی قیمت دلار روند ثابتی داشته باشد، اشتیاق خرید برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه کاهش می‌یابد. این در حالی است که حباب سکه به حداقل خود رسیده است.»

وی افزود: «حبابی که در سال گذشته در سکه و طلا وجود داشت تا حدودی بر طرف شده و قیمت‌های فعلی در بازار به کف خود رسیده است. بنابراین در بازه کوتاه‌مدت، در صورت ثبات قیمت دلار می‌توان انتظار ادامه همین روند و ثبات قیمت‌ها در بازار طلا و سکه را داشت.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر تمایل مردم به کسب سود در کمترین زمان خاطرنشان کرد: «در حال حاضر افراد تمایل دارند برای کسب سود بیشتر، از سایر بازارهای سرمایه خارج شوند و به سمت خرید خودرو بروند و این موضوع نیز در رکود بازار طلا و سکه بی‌تاثیر نیست.»

وی با اشاره به اینکه انتظار رشد کوتاه‌مدت قیمت، در بازار فلز زرد اشتباه است گفت: «سرمایه‌گذاری در طلا و سکه باید بلندمدت باشد. اگر افراد پس‌اندازهای خود را به مدت حداقل ۵ سال در این بازار نگه دارند می‌توانند تورم موجود در نقدینگی دارایی‌شان را کنترل کنند.»

مطالعه بیشتر:قیمت دلار امروز 25 مرداد 1402/ بازی دلار در کف کانال 49 هزار تومانی

محمد کشتی‌آرا فعال بازار طلا و جواهر نیز با اشاره به روند سینوسی قیمت طلا و سکه در ماه‌های اخیر به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر روند معامله طلا و سکه متعادل است. عرضه و تقاضا در تعادل قرار دارد، به همین دلیل است که حباب سکه کاهش پیدا کرده است.»

وی با اشاره به قیمت طلای جهانی گفت: «با توجه به قیمت‌های کنونی که در بازار طلای جهانی، بازار داخلی و قیمت سکه وجود دارد به نظر می‌رسد تا دوشنبه هفته آینده قیمت‌ها در همین سطح باقی بماند.»

کشتی‌آرا با توجه به روند بازار و قیمت طلا و سکه در خصوص ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار گفت: «شرایط برای سرمایه‌گذاری در حوزه طلا مناسب است. زیرا بازار در ثبات و آرامش قرار دارد و زمان مناسبی برای انجام هر نوع معامله‌ای در بازار طلا و سکه است.»

وی با اشاره به کاهش سطح درآمدهای مردم و شرایط اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: «باید توجه داشت که در وضع موجود مردم از خرید لوازم غیرضروری خودداری می‌کنند. اما موضوع سرمایه‌گذاری روی طلا ربطی به رکود بازارها و ماه‌های محرم و صفر ندارد؛ کسی که قصد سرمایه‌گذاری بلند‌مدت در این بازار را دارد برایش فرقی نمی‌کند.»

همچنین نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کاهش روز گذشته قیمت سکه در پی تغییر نرخ ارز به تجارت‌نیوز گفت: «اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی همواره از مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت‌هاست. این در حالی است که قیمت انس جهانی طلا نیز در روند کاهشی است و قیمت طلای جهانی به ۱۹۱۳ دلار کاهش یافته است.»

مطالعه بیشتر:حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از مرز یک تن عبور کرد

این فعال بازار طلا با بیان اینکه تقاضا همچنان در رکود قرار دارد، گفت: «از ابتدای سال تقاضا و قیمت‌ها روند کاهشی داشته‌اند. افت و خیز روزهای گذشته باعث افزایش رکود در بازار سکه و طلا شده و به تشدید شرایط رکودی منجر می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در این مقطع از سال چنین شرایطی نداشته‌ایم خاطرنشان کرد: «رکود، کاهش قیمت و افت تقاضا، شدید شده است و شرایط به‌ویژه برای تولیدی‌های این صنعت خوب نیست. از ابتدای سال، تولید ۳۰ درصد کاهش یافته و در ماه محرم نیز بیشتر شده است. همین امر باعث آسیب به بخش تولید طلا شده است.»

مجتبی دیبا کارشناس بازارهای مالی نیز با اشاره به قیمت سکه به عنوان متری برای بازار طلا به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی محدوده حرکتی مهمی برای سکه بود که این قطعه در هفته‌های گذشته آن را تاچ کرد. اما با تکیه بر تصمیماتی که برای بازار ارز گرفته شد بازار طلا نتوانست این منطقه را برای خود تثبیت کند.»

وی با اشاره به اینکه در شرایط رکودی نباید شاهد حباب زیادی در قیمت سکه باشیم خاطرنشان کرد: «با این وجود در هفته گذشته حباب داشتیم.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «با تکیه بر اخبار سیاسی قیمت سکه محدوده حمایتی ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی را شکست.»

وی با اشاره به ریتم نزولی قیمت طلای جهانی خاطرنشان کرد: «با توجه به تصمیمات فد امکان نزول بیشتر برای انس جهانی طلا بسیار بالاتر رفته است. عددی که در حال حاضر برای انس می‌توانین در نظر بگیریم ۱۹۰۰ دلاری خواهد بود.»

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی