کد مطلب: 24967

وام| وام جدید| وام ازدواج

فوری: خبر مهم برای متقاضیان دریافت وام ازدواج | عروس و دامادها پولدار می‌شوند + جزییات مهم

طبق آخرین بخشنامه ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی درباره شرایط دریافت وام ازدواج، هر یک از زوجین ۱۸۰ میلیون تومان وام ازدواج ۱۰ ساله دریافت خواهند کرد.

فوری: خبر مهم برای متقاضیان دریافت وام ازدواج | 
عروس و دامادها پولدار می‌شوند + جزییات مهم

تصویب وام ازدواج۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام ازدواج توسط دولت پرداخت خواهد شد وام ازدواج از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام ازدواج دارای شرایط خاصی است. وام ازدواج از اقساط بلند مدتی بهره مند است.

وام  ازدواج

دوشنبه گذشته (هفتم فروردین ماه)، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای درباره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را مطابق قانون بودجه سال جاری به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر اساس این بخشنامه و مطابق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، شرایط دریافت وام ازدواج برای زوجینی که تاریخ ازدواج آن‌ها از یکم فروردین ماه سال ۱۳۹۸ به بعد بوده، به شرح زیر است:

مبلغ این تسهیلات برای هر یک از این زوجین ۱۸۰ میلیون تومان و برای زوج‌های با سن کمتر از ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال ۲۲۰ میلیون تومان است. همچنین دوره بازپرداخت این وام ۱۰ ساله قید شده است.

بانک مرکزی در این بخشنامه تخطی از هر یک از بندهای این بخشنامه را مصداق تخلف عنوان و اعلام کرده که چنین مواردی در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

شرایط دریافت وام ازدواج به گونه‌ای که از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی شده است یعنی اگر شما مشمول خدمت سربازی هم باشید می‌توانید این وام را دریافت کنید و هیچ کدام از شعب بانکی نمی‌توانند از شما درخواست کنند که برای پرداخت این تسهیلات باید تکلیف وضعیت خدمت سربازی تان را مشخص کنید.

همچنین بر اساس ماده (۵۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، افراد مندرج در قانون مذکور مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی هستند.

وام ازدواج

این در حالی است که مبلغ وام ازدواج باید در لایحه بودجه باشد. به عبارتی دولت مبلغ پیشنهادی خود را در بودجه عنوان و مجلس آن را بررسی و تصویب کند. اما از سال گذشته این روند تغییر کرده است. به نحوی که دولت دو سال است مبلغ وام ازدواج را در بودجه اعلام نمی‌کند و این مساله را به بررسی لایحه بودجه موکول می‌کند.

سال گذشته هم رقم وام ازدواج در لایحه بودجه حذف شد و پس از آن، مبلغ وام ازدواج اعلام شد.

مبلغ وام ازدواج سال 1401 برای زوج‌های زیر 23 و 25 سال نفری 150 میلیون تومان بود که در مجموع می‌توانستند وام 300 میلیونی دریافت کنند.

وام اردواج برای دیگر افراد 120 میلیون تومان بود که زوجین می‌توانستند در مجموع 240 میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند. حالا وزیر ورزش وعده داده که مبلغ وام ازدواج افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

انتظار می‌رود که با این وعده وزیر ورزش، مبلغ وام ازدواج برای همه سنین حداقل به نفری 150 میلیون تومان برسد و همه زوجین بتوانند وام 300 میلیونی را دریافت کنند.

اما هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که مبلغ وام ازدواج دختران زیر 23 و پسران زیر 25 سال چقدر است. اما قطعا مبلغ وام این افراد هم هم باید حدود 20 تا 30 میلیون تومان بیشتر شود. اما برای مشخص شدن مبلغ وام ازدواج باید منتظر نظر دولت و مجلس ماند.

به گفته مدیرامور شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در گلستان، مبلغ وام ازدواج برای هر یک از زوج‌های زیر ۲۵ سال ۱۵۰ میلیون تومان و افراد عادی ۱۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

عسکری ادامه داد: به شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سطح استان تاکید شده است حتی اگر متقاضی دریافت تسهیلاتی در اعتبار سنجی با مشکل مواجه شد و نیاز به ضامن دوم داشت سختگیری نا به جا انجام نشود و تا جایی که امکان دارد به ساده‌ترین شکل ممکن تسهیلات پرداخت شود

ی تأکید کرد: بنا داریم حجم کلی تسهیلات فرزندآوری و ازدواج را در لایحه بودجه سال آینده افزایش دهیم ولی درباره رقم این تسهیلات باید در مجلس و دولت تصمیم گیری شود.

خبر مهم برای مردم

​وام ازدواج​​

او از مجلس خواست که هنگام بررسی لایحه بودجه، به سقف تسهیلات تکلیفی تعیین شده توسط بانک مرکزی برای نظام بانکی توجه کنند تا تسهیلات تکلیفی از این حد بالاتر نرود و خللی در امور بانکی ایجاد نشود.

طبق قانون بودجه 1401، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 01‌/01‌/1397 بوده است، یک میلیارد و 200 میلیون (1.200.000.000) ریال و با دوره بازپرداخت 10 ساله است.

همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر 25 سال و زوجه های زیر 23 سال یک میلیارد و پانصد میلیون (1.500.000.000) ریال است.

گفتنی است، طبق قانون، پدران فرزندان متولد تاریخ 1400/01/01 به بعد و حداکثر تا 2 سال پس از تاریخ تولد فرزند می‌توانند نسبت به ثبت نام در سامانه وام فرزندآوری اقدام کنند که پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به پدر، یک بار برای هر فرزند متولد شده امکان‌پذیر است.

مبلغ این تسهیلات به ازای فرزند اول 20 میلیون تومان و به ازای فرزند دوم 40 میلیون تومان و به ازای فرزند سوم 60 میلیون تومان و به ازای فرزند چهارم 80 میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد 100 میلیون تومان است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی