کد مطلب: 24912

دلار| قیمت دلار| قیمت دلار امروز

پیام نشست شورای حکام برای بازار ارز چیست؟ | خبر مهم از قیمت دلار از امروز ۱۳ خرداد

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در وین برگزار می‌شود. نتایج این نشست می‌تواند در روزهای آینده بر روند قیمت دلار تاثیرگذار باشد.

 پیام نشست شورای حکام برای بازار ارز چیست؟ | خبر مهم از قیمت دلار از امروز ۱۳ خرداد

قیمت دلار بالا رفت. قیمت دلار برای مردم مهم است.قیمت دلار با توجه به نرخ بورس متغیر است. قیمت دلار در بازار اعلام شد. قیمت دلار چند شد؟

دو روز پیاپی است که بازار ارز تعطیل است؛ همین موضوع باعث شده بود که معاملات روز شنبه کم‌رمق باشد و معامله‌گران نیز تمایلی به مبادله نداشته باشند. روز شنبه قیمت دلار کاهش داشت و در کانال ۵۰ هزار تومانی و با قیمت ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان مبادله شد.

 
سایه اخبار سیاسی هنوز بر سر بازار ارز است. به نظر می‌رسد در روزهایی که دست سیاست‌گذار از هر اهرمی برای مهار قیمت در بازارهای مالی خالی است رویدادهای مساعد سیاسی همانند چوب جادو قیمت دلار را در محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومانی فریز کرده است.

روز شنبه شایعاتی مبنی بر برگشت دوباره هواپیمای عمانی به تهران برای آزادی برخی از زندانی‌ها مطرح شد. یکی از این افراد سیامک نمازی است. معامله‌گران اعتقاد دارند آزادی این فرد به معنای توافق بر سر آزادی منابع بلوکه شده در کره جنوبی و عراق است و اگر این اتفاق بیفتد دلار می‌تواند کف مهم ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان را از دست بدهد و حتی وارد دامنه ۴۰ هزار تومانی شود. البته در همین بازار با فاز مثبت، یک عده هم هستند که جو منفی می‌دهند.

با توجه به در جا زدن قیمت دلار در کانال ۵۰ تا ۵۲ هزار تومانی تحلیلگران اقتصادی همواره بر سیگنال‌های حوزه سیاست خارجی کشور تاکید دارند.

دور جدید نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پانزدهم خرداد (امروز) در وین آغاز می‌شود. در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد طیف مختلفی از مسائل هسته‌ای و موضوعات اجرایی آژانس، در دستور کار قرار دارد.

سرگیری مذاکرات برجامی تا نوامبر سال آینده و تا آغاز انتخابات آمریکا، بعید است.

به اعتقاد آنها توافق با ایران می‌تواند برای دموکرات‌ها در کاخ سفید هزینه و حاشیه بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین با توجه به نزدیکی انتخابات در آمریکا، آمادگی برای مذاکره وجود ندارد.
 
به نظر می‌رسد در هفته‌های گذشته رویکرد مسئولان کشور نسبت به تعامل با سایر کشورها دوستانه بوده است. همچنین با آزادی زندانیانی که مناقشات زیادی در سال گذشته بر سر آنها بود، می‌توان دورنمای دستاوردهای نشست شورای حکام برای کشور را مثبت ارزیابی کرد.
 
به نظر می رسد دیدار نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با نماینده‌ای از ایران در سازمان ملل و گفت‌وگوهای مستقیم درباره تعیین تکلیف پرونده هسته‌ای ایران از مسیر دیپلماتیک، می‌تواند آغاز دوباره‌ای برای روند مساعد مذاکرات برجام باشد.
 
بنابراین برای روزهای باقیمانده از سومین هفته خردادماه باید منتظر اخبار زیادی در حوزه سیاسی باشیم و بدون شک مسیر این اخبار در روزهای آینده روند قیمت دلار در بازار آزاد را تعیین می‌کند

قیمت نرخ‌های مختلف

روز گذشته قیمت دلار در مرکز مبادله طلا و ارز کاهش داشت. اسکناس دلار در سایت بازار متشکل ارزی ۴۴۰ تومان کاهش داشت. اسکناس دلار با قیمت ۴۲ هزار و ۱۴۴ تومان معامله شد. دلار حواله نیز با کاهش ۴۰۰ تومانی با قیمت ۳۸ هزار و ۳۱۲ تومان عرضه شد.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند ماه‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

اسکناس یورو روز گذشته در بازار آزاد با قیمت ۵۵ هزار و ۷۹ تومان معامله شد و ۴۶۵ تومان کاهش قیمت داشت. در سایت بازار متشکل نیز اسکناس یورو به قیمت ۴۵ هزار و ۱۵۵ تومان رسید و کاهش ۵۳۷ تومانی داشت. یوروی حواله نیز با قیمت ۴۱ هزار و ۵۹ تومان عرضه شد و حدود ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

روز گذشته قیمت درهم در بازار آزاد با قیمت ۱۴ هزار و ۳۴۰ تومان معامله شد و حدود ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. در سایت بازار متشکل ارزی حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۴۳۲ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۴۷۵ تومان عرضه شد. دیروز اسکناس و حواله درهم هر یک حدود ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

اسکناس یورو روز گذشته در بازار آزاد با قیمت ۵۵ هزار و ۵۰۶ تومان معامله شد و حدود ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. در سایت بازار متشکل اسکناس یورو به قیمت ۴۵ هزار و ۶۹۲ تومان رسید و افزایش ۱۰۰ تومانی داشت. یوروی حواله نیز با قیمت ۴۱ هزار و ۵۳۹ تومان عرضه شد و حدود ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

روز گذشته قیمت درهم در بازار آزاد با قیمت ۱۴ هزار و ۴۱۰ تومان معامله شد و حدود ۴۰ تومان کاهش قیمت داشت. در سایت بازار متشکل ارزی حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۵۴۱ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۵۹۵ تومان عرضه شد.

بازار وارد جو خبری شده و اکثر معامله‌گران می‌گویند که در این اوضاع کمتر کسی به چارت نگاه دارد. با این جو خبری یکسری‌ها هم با شانتاژ، خبر فیک می‌دادند، مثلا از صبح و قبل از رسیدن سلطان عمان به تهران، خبر پخش زنده کنفرانس خبری پادشاه عمان و پیام آمریکا به ایران را دست به دست می‌کردند.

سلطان حامل پیام آمریکا برای ایران است؟

با سفر سلطان عمان دوباره گمانه‌زنی‌ها درمورد برجام هم شروع شد. اگر واقعا سلطان عمان پیام آمریکا به ایران را آورده باشد و با این پیام، دو طرف به مذاکرات برگردند شاهد نوسان شدید کاهشی خواهیم بود.

این دسته می گویند دلار با خبرهای برجامی ظرفیت ریزش تا 49 هزار و 500 تومان را دارد. نرخ دلار هرات در چارت یک نکته‌ای دارد، وقتی به چارت نگاه کنید بین حوالی 44 هزار تا 49 هزار تومان تقریبا کندل‌ها بزرگ هستند.

کاهشی‌های بازار با استناد به این نکته می‌گویند در این دامنه نرخ دلار چارت‌سازی درستی نکرده و احتیاج به ماندن نرخ در این دامنه هست.

اما افزایشی‌های بازار معتقدند  اگر سفر سلطان عمان درمورد برجام نباشد و حتی اگر باشد و نتیجه خاصی نداشته باشد خواهیم دید که نوسان افزایشی چگونه بازار را دربرمی‌گیرد. این دسته معتقدند اولین سد افزایش در صورت این اتفاق‌ها 53 هزار و 500 تا 54 هزار خواهد بود.

سر به سر شدن تتر، دلار هرات و دلار تهران

در بازار یکشنبه شاهد سر به سر شدن تتر، دلار هرات و دلار تهران بودیم. کاهش قیمت تتر حتی قبل از کاهش هرات اتفاق افتاد و معامله‌گران می‌گویند تتر حمایت مهمی را از دست داده است.

قدرت بازار به نفع فروشندگان است یا خریداران؟

تکنیکال‌کاران هم در این بازار می‌گویند چیزی  که از شواهد و قراین و اخبار و  وضعیت چارت می‌شود استنتاج کرد این است که سیگنال‌های خرید نمی‌توانند بر سیگنال‌های فروش ارجحیت داشته باشند، چون قدرت بازار ممکن است به نفع فروشنده‌ها تمام شود. بر اساس این گزاره ترس در بازار زیاد است و نرخ‌ها در دامنه حساسی قرار گرفته‌اند.

تحلیلگران طلای آبشده هم معتقدند اگر فاند قوی بیاید نرخ به راحتی 10 میلیون و 700 و 500 هزار تومان را از دست می‌دهد و به سمت 10 میلیون و 300 هزار تومان می‌رویم. با نگاه مثبت‌تر، این گروه می‌گویند اگر کلوز هفتگی در حوالی 10 میلیون و 300 هزار تومان باشد چراغ 9 میلیون و 300 هزار تومان در چارت روشن خواهد شد. البته در این حال و اوضاع بازار، دوباره شاهد رویت افراطی‌ها بودیم. این گروه این‌بار صحبت از دلار 30 هزار تومانی می‌کردند که بیشتر مثل شوخی بود.

فردایی ها آتش به اختیار شدند

در بازار سکه هم حمایت اولیه 29 میلیون و 850 هزار و بعدی 28 میلیون و 650 هزار تومان است که نرخ می‌تواند نسبت به آن‌ها واکنش نشان بدهد. گروه بدبین هم توصیه می‌کردند مراقب باشید باوجود خبر سفر سلطان عمان، نوسانگیر زیر نرخ نزند.

در بازار می‌گفتند جو فروش فردایی خیلی زیاد است و به اصطلاح خودشان می‌گفتند فردایی‌ها آتش به اختیار شدند. با این جو تمام‌فروش و سیگنال اینکه سلیمانیه وارد 50 هزار تومان شده دلار هرات در پشت خط 51 هزار و 400 تومان را فعلا از دست داده است.

روز گذشته درهم در بازار آزاد با قیمت ۱۴ هزار و ۴۲۰۰ تومان معامله شد. قیمت درهم در سایت بازار متشکل ارزی نیز همانند دلار تغییری  نداشت. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۵۲۲ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۵۷۴ تومان عرضه شد.

در آخرین معامله ارز در روز پنجشنبه چهارم خردادماه، دلار با قیمت ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. فعالان بازار ارز معتقدند اگر دلار محدوده حمایتی ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست بدهد، احتمال بازگشت این اسکناس به کف کانال ۵۰ هزار تومانی زیاد است.

به رسم نوسانات قیمتی دلار در مرکز مبادله طلا و ارز ، هر زمان روند نزولی دلار در بازار آزاد آغاز می‌شود، قیمت انواع ارز در مرکز مبادله افزایش می‌یابد. به همین دلیل قیمت دلار روز پنجشنبه در مرکز مذبور تغییر کرد. این اسکناس در سایت بازار متشکل ارزی برخلاف روند کاهشی بازار آزاد با افزایش نزدیک به ۱۰۰ تومانی و با قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۶ تومان معامله شد. دلار حواله نیز نزدیک به ۵۰ تومان رشد داشت و با قیمت ۳۸ هزار و ۶۴۲ تومان عرضه شد.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

اسکناس یورو روز پنجشنبه در بازار آزاد با قیمت ۵۵ هزار و ۴۳۹ تومان معامله شد و نزدیک به هزار و ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. در سایت بازار متشکل اسکناس یورو به قیمت ۴۵ هزار و ۷۲۶ تومان رسید و کاهش محدودی داشت. یوروی حواله نیز با قیمت ۴۱ هزار و ۵۶۹ تومان عرضه شد و حدود ۱۰۰ تومان ارزان شد.

روز گذشته درهم در بازار آزاد با رقم ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد و ۱۸۰ تومان کاهش قیمت داشت. قیمت درهم در سایت بازار متشکل ارزی نیز همانند دلار افزایش محدودی داشت. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۵۲۲ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۵۷۴ تومان عرضه شد.

اما مجتبی دیبا، دیگر کارشناس بازار مالی می‌گوید آنچه بر قیمت دلار اثر می‌گذارد انتظارات تورمی است که «فعلا چشم‌انداز تورمی خیلی بزرگ و وحشتناکی دیده نمی‌شود. بنابراین از جهت دیدگاه‌هایی که در سال گذشته بین ایران و عربستان اتفاق افتاد و آرامش نسبی که در بازارها از این زاویه به وجود آمد، بازار ارز نیز آرام گرفت. این مانورهای مساعد سیاسی بر رفتار دلار تاثیر قابل توجهی داشت.»

این کارشناس در پیش‌بینی قیمت دلار، به فاکتور بسیار مهمی مانند برجام اشاره می‌کند و می‌گوید «اگر مذاکرات برجامی به نتیجه برسد، می‌توانیم دلار را به کانال ۴۰ و حتی ۳۰ هزار تومان هم برسانیم. البته این مساله به این شرط است که برجام کامل رخ دهد.»

اگرچه کارشناسان اقتصادی هنوز به احیای برجام امیدوارند اما کارشناسان سیاسی امیدی به احیای مذاکرات هسته‌ای ندارند. این مساله زمانی جدی‌تر می‌شود که بدانیم نوامبر سال آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود و بعید است جو بایدن هزینه مذاکرات هسته ای با ایران را به جان بخرد و حاضر باشد در این شرایط بر سر میز مذاکره برگردد.

در این صورت به گفته دیبا نمی‌توانیم چشم‌انداز مناسبی برای دلار تعریف کنیم. اگر برجامی رخ ندهد این روند کاهشی و یا حتی افزایشی آهسته و آرام فقط می‌تواند در کوتاه‌مدت باشد.»

کاهش قیمت دلار مقطعی است؟

جواد فلاحیان، دیگر کارشناس اقتصادی می‌گوید بانک مرکزی با اخبار سیاسی و بگیر و ببند بازار، باعث کاهش قیمت دلار نشده است بلکه هیجانات بازار را کاهش داده است. این کارشناس هشدار می‌دهد «اگر سد سیاست‌گذار نباشد دلار و متعاقب آن طلا و سکه به راحتی می‌تواند در کانال‌های بالاتر قیمتی قرار بگیرد. چون تاثیر نقدینگی و افزایش پایه پولی را نمی‌توان انکار کرد و هر اقدامی از سوی سیاستگذار برای مهار قیمت‌ها کوتاه‌مدت، مقطعی و ناچیز است و قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند.»

کارشناسان اقتصادی متفق‌القول می‌گویند دولت فعلا با مجموعه‌ای از اقدامات و بگیر و ببند در بازار، قیمت دلار را مهار کرده و به محض اینکه این بگیر و ببند کاهش پیدا کند، سد قیمتی می‌شکند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که دولت مهم‌ترین عرضه‌کننده و خریدار ارز در بازار است و هرگاه اراده کرده توانسته بازار ارز را دستکاری کند.

برای همین است که برخی از کارشناسان می‌گویند فرمان دلار در دست بانک مرکزی و دولت است و این دو قیمت‌ها را تعیین می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان سرمایه‌گذاری در بازاری مانند ارز را توصیه نمی‌کنند و به مردم می‌گویند وارد بازارهایی شوند که دولت مداخله کمتری دارد.

از آن جمله، عبداله‌ مشکانی، کارشناس اقتصادی می‌گوید بازار طلا و ارز در شرایط کنونی بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری نیست . چراکه به گفته این کارشناس قیمت طلا و سکه تحت تاثیر قیمت دلار است و قیمت دلار هم از اخبار سیاسی و اقدامات دولت خط می‌گیرد.

این کارشناس بازارهای مالی توصیه می‌کند مردم در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که وابستگی کمتری به دلار دارد؛ نظیر برخی شرکت‌های بازار سرمایه یا زمین‌هایی که طی دو سال گذشته رشد قیمت بالایی نداشته‌اند.»

امروز نشست اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و معامله‌گران بازار ارز چشم ‌انتظار نتیجه این نشست و سیگنال‌های مثبت یا منفی آن هستند.

دیروز بازار ارز شاهد افزایش تقاضاهای خرد بود. فعالان این بازار شانس‌های از دست رفته در بازار خودرو را متقاضی خرید دلارهای جزئی می‌دانند.

روز گذشته بازارهای همسایه نیز با افزایش قیمت دلار تهران همراه شدند. دلار سلیمانیه یک پله بالاتر رفت و با قیمت ۵۱ هزار و ۲۴۰ تومان معامله شد. دلار هرات به قیمت ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. همچنین درهم امارات ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و با رقم ۱۴ هزار و ۵۸۰ تومان عرضه شد.

قیمت نرخ‌های مختلف

قیمت دلار روز گذشته در مرکز مبادله ارز و طلا همانند دو هفته گذشته بدون تغییر ماند. این اسکناس در سایت بازار متشکل ارزی همچنان با قیمت ۴۲ هزار و ۳۵۲ تومان درج شد. دلار حواله نیز با قیمت ۳۸ هزار و ۵۰۲ تومان عرضه شد.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

اسکناس یورو روز گذشته در بازار آزاد با قیمت ۵۶ هزار تومان معامله شد و حدود ۴۳۰ تومان رشد قیمت داشت. در سایت بازار متشکل اسکناس یورو به قیمت ۴۵ هزار و ۸۲۶ تومان رسید. یوروی حواله نیز با قیمت ۴۱ هزار و ۶۶۰ تومان عرضه شد.

روز گذشته قیمت درهم در بازار آزاد با رقم ۱۴ هزار و ۵۸۰ تومان معامله شد و افزایش ۱۸۰ تومانی داشت. اما قیمت درهم در سایت بازار متشکل ارزی همانند دلار تغییری نداشت. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۴۸۴ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۵۳۲ تومان عرضه شد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی