کد مطلب: 24878

قیمت گوشت| گوشت| گوشت در بازار

قیمت گوشت قرمز 27 شهریور اعلام شد | کاهش 200 هزارتومانی قیمت گوشت در بازار امروز

قیمت‌های تنظیم بازاری هر کیلوگرم گوشت قرمز، ران گوسفندی و سردست گوسفندی با ماهیچه ۳۹۰ هزار تومان است.

قیمت گوشت قرمز 27 شهریور اعلام شد | کاهش 200 هزارتومانی قیمت گوشت در بازار امروز

قیمت گوشت مرغ امروز 27 شهریور 1402

قیمت گوشت

 قیمت‌های تنظیم بازاری هر کیلوگرم گوشت قرمز، ران گوسفندی و سردست گوسفندی با ماهیچه ۳۹۰ هزار تومان، گردن گوسفندی ۲۶۵ هزار تومان، راسته با استخوان گوسفندی ۳۱۰ هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی بدون استخوان ۲۴۰ هزار تومان، مخلوط گوسفندی ۳۱۶ هزار تومان است.

این وزارتخانه از مردم خواسته است که اگر در فروشگاه‌ها این محصولات را با قیمتی بیشتر مشاهده کردند آن را از طریق سامانه ۱۲۴ با درج عنوان شرکت بسته‌بندی به بازرسین اعلام کنند تا با گرانفروشی برخورد شود.

مسعود امرالهی درباره کشف تخلف گران‌فروشی گوشت توسط یکی از شرکت‌های بسته‌بندی افزود: این شرکت بسته‌بندی گوشت‌های وارداتی یارانه‌ای را بسته‌بندی و توزیع می‌کرد؛ یعنی اقدام به گران‌فروشی محصول کرده و بخشی از گوشت را خارج از شبکه توزیع به بازار عرضه کرده است.

وی گفت: با وجود تاکید بازرسان به عدم تولید و بسته‌بندی گوشت‌های خارج از مصوبه تنظیم بازار، این شرکت از این امر سر باز زده و به دلیل این که تفکیک این گوشت با گوشت تنظیم بازاری امکان‌پذیر نیست، توانستند گوشت را با قیمت بالاتر عرضه کند.

امرالهی ادامه‌داد: بازرسان این تخلف را کشف و پرونده را با جریمه حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند که پس از رسیدگی تا ۲۵ میلیارد تومان قابل تغییر و افزایش است.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: چنانچه واحدهای صنفی که گوشت‌های تنظیم بازاری را بسته‌بندی و توزیع می‌کنند تخلفی داشته باشند، بازرسان با واحد صنفی مربوطه برخورد قاطع خواهند کرد.

وی افزود: قیمت‌های تنظیم بازاری گوشت قرمز، ران گوسفندی و سردست گوسفندی با ماهیچه ۳۹۰ هزار تومان، گردن گوسفندی ۲۶۵ هزار تومان، راسته با استخوان گوسفندی ۳۱۰ هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی بدون استخوان ۲۴۰ هزار تومان و مخلوط گوسفندی ۳۱۶ هزار تومان است.

این مقام مسوول تاکید کرد: در صورتی که مردم بیش از این قیمت‌ها را در فروشگاه‌ها مشاهده کنند، می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ با درج عنوان شرکت بسته‌بندی به بازرسان اعلام کنند تا با گران‌فروشان برخورد قاطع انجام شود./ خبرآنلاین

او تصریح کرد: با این وجود علیرغم افزایش قیمت ها بازار به ثبات رسیده و محصولات با کیفیت بالا هم مشتریان خاص خود را دارد.

معروف خانی در پاسخ به این سوال که از نظر کیفی آنچه به عنوان فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس در کشور تولید می شود از نظر کیفی در چه سطحی در مقایسه با دیگر کشورهاست گفت: ما در حال انجام تحقیقاتی در راستای مقایسه کردن کیفیت تولیدات خود با دیگر کشورها هستیم، با این وجود مسئله اینجاست که تولیدات ما کاملا متفاوت با دیگر کشورهاست.

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی تهران افزود: در واقع اصل اولیه تولید کالباس این است که صد درصد گوشت حیوانات و دام باشد اما در ایران کاملا متفاوت بوده و می توان گفت سوسیس و کالباس تولیدی در کشور به اصطلاح «ایرانیزه» شده است. به این معنا که متناسب با سلیقه و ذائقه مردم کشور تولید می شود.

او اذعان داشت: در حال حاضر تولیدات این حوزه با ۶۰ تا ۹۰ درصد گوشت است و مابقی ادویه، سویا، قارچ، هویج و غیره را شامل می شود. چرا که این تولیدات با این ترکیبات به ذائقه مردم نزدیکتر است.

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی تهران همچنین در خصوص پیش بینی روند بازار در ماه های آتی گفت: با توجه به اینکه صنف ما ارتباط مستقیم با گوشت و مرغ دارد بنابراین هرچقدر قیمت مرغ و گوشت قرمز تغییر کند قیمت محصولات ما نیز تغییر می کند. چون باید کاملا به روز خریداری کرد.

او ادامه داد: در واقع در خوش‎بینانه ترین حالت الان کارخانجات بزرگ کشور نهایت می توانند بار دو تا سه ماه مورد نیاز خود را تامین کنند وگرنه خرید مواد اولیه عمدتا به روز و متناسب با نوسانات قیمت صورت می گیرد.

مهدی خانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز جزء سیاست های سازمان امور عشایری است، اظهار کرد: این طرح در استان طی چند فاز انجام می شود که در فاز نخست پرواربندی ۴۰ هزار راس در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه میزان تولید گوشت قرمز در استان ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: تلاش این اداره کل بر این است تا این مقدار را طی امسال به کمتر از ۱۰ درصد برساند.

خانی افزود: در نیمه اول امسال برای جلوگیری از کاهش میزان تولید گوشت قرمز و پیشگیری از تحویل دام های با وزن پایین، ۱۰۰۰ تن علوفه مدت دار(۱۲۰ روزه) در میان دامداران عشایری استان توزیع شد که سبب شده تا عشایر دام خود را زودتر از موعد به بازار تحویل ندهند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن طی امسال میزان آبرسانی سیار به عشایر ۵۰ درصد افزایش یافته  بطوریکه در سال گذشته ۵۰ هزار متر مکعب آبرسانی سیار انجام شده این در حالی است که آبرسانی سیار انجام شده طی امسال ۷۵ هزار متر مکعب بوده است.

این مقام مسئول از اعطای پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه به عشایر طی امسال خبر داد و بیان کرد: این امر برای جلوگیری از تحویل زودهنگام دام به بازار بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین ۱۰۰۰ کیلومتر راه که محل تردد عشایر است ترمیم شده تا این قشر بتوانند محصولات و تولیدات خود را به موقع به بازار برسانند.

معاون توسعه عمران و امور زیربنایی اداره کل عشایری خراسان شمالی تاکید کرد: تشکل و اتحادیه های شرکت های تعاونی عشایری نیز نسبت به خرید به موقع علوفه دامی اقدام کرده اند که هم اکنون در حال توزیع آن هستند.

عشایر خراسان شمالی دارای ۶۵۰ هزار راس دام است که ۲۵درصد از گوشت قرمز در این استان توسط عشایر تولید می شود.

خراسان شمالی دارای ۳۰ هزار نفر جمعیت عشایری است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» درباره وضعیت تولید مرغ زنده گوشتی و نهاده‌های طیور گفت: با توجه به افزایش جوجه‌ریزی در هفته‌های اخیر، طی ۴ تا ۵‌ روز گذشته قیمت مرغ زنده روند کاهشی به خود گرفته است به‌طوری که هر کیلوگرم مرغ زنده به‌طور میانگین با نرخی بین ۴۸ تا ۵۶‌ هزارتومان از تولیدکنندگان در واحدهای تولیدی خریداری می‌شود.

علی ابراهیمی اظهارداشت: این درحالی‌ است که هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۵۴ تا ۶۰ هزار تومان و هفته ماقبل آن بیش از ۶۰ هزار تومان در واحدهای تولیدی خریداری می‌شد. وی گفت: بنابراین با‌ توجه به قیمت مرغ زنده، نرخ گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان طی روزهای اخیر کاهشی شده است به‌طوری که قیمت این محصول امروز چهارشنبه به 75 هزار تومان رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه دولت به‌ ازای قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه ۱۵/۹۰۰ تا ۱۶/۹۰۰تومان و یک کیلوگرم ذرت ۱۱/۳۰۰تومان و همچنین یک کیلوگرم کنجاله سویا ۱۶/۳۰۰ تومان قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۵۲هزار تومان و گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان ۷۳هزار تومان تعیین شده بود که به علت عدم تحقق ارقام فوق هفته‌های گذشته قیمت این محصول در بازار بیش از نرخ مصوب بود.

وی با اشاره به عدم تناسب قیمت فعلی مرغ زنده با قیمت مصوب سال گذشته این محصول افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تمام شده تولید از جمله (دستمزد کارگری، کرایه حمل و نقل و افزایش نرخ نهاده‌های طیور) تولیدکنندگان نمی‌توانند این محصول را با نرخ مصوب سال گذشته عرضه کنند و ادامه این روند می‌تواند منجربه ضرر تولیدکنندگان شود. وی اظهارداشت: در حال حاضر با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید، قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ زنده حدود ۶۰هزارتومان است که اگر کمتر از قیمت واقعی مرغ از تولیدکنندگان خریداری شود باید منتظر خروج برخی از تولیدکنندگان از چرخه تولید باشیم.

ابراهیمی یکی از مشکلات این صنعت را کمبود نهاده‌های طیور مانند کنجاله سویا دانست و گفت: درحال حاضر تولیدکنندگان هر کیلوگرم کنجاله سویا را با نرخ آزاد ۳۰ تا ۳۴هزارتومان از بازار آزاد خریداری می‌کنند که رقم قابل‌توجهی در هزینه‌های تمام شده تولید است.

وی ادامه داد: البته واردکنندگان نیز درخواست افزایش قیمت کنجاله سویا در سامانه بازارگاه را نیز داشته‌اند که این مهم عملیاتی شده است به‌طوری که اکنون هر کیلوگرم کنجاله سویا با قیمت ۲۰هزارو ۱۵۰تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه کنجاله سویا در سامانه بازارگاه موجود است گفت: آنچه در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود کفاف نیاز صنعت طیور کشور را نمی‌دهد بنابراین تولیدکنندگان ناچارند این محصول را از بازار آزاد با قیمت‌های بالا خریداری کنند.

به گفته وی، پیش از این نیز هر ساله شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی گوشت مرغ را از تولیدکنندگان خریداری و ذخیره‌سازی می‌کرد تا در صورت پیک مصرف برای تنظیم بازار، این محصول را با قیمت‌های دولتی به بازار عرضه کند، اکنون نیز انتظار می‌رود، شرکت پشتیبانی امور دام کشور به منظور حمایت از تولید داخلی وارد عمل شود و مرغ مازاد را از تولیدکنندگان خریداری کند.

وی با اشاره به عدم تناسب قیمت فعلی مرغ زنده با قیمت مصوب سال گذشته این محصول افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تمام شده تولید از جمله (دستمزد کارگری، کرایه حمل و نقل و افزایش نرخ نهاده‌های طیور) تولیدکنندگان نمی‌توانند این محصول را با نرخ مصوب سال گذشته عرضه کنند و ادامه این روند می‌تواند منجربه ضرر تولیدکنندگان شود. وی اظهارداشت: در حال حاضر با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید، قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ زنده حدود ۶۰هزارتومان است که اگر کمتر از قیمت واقعی مرغ از تولیدکنندگان خریداری شود باید منتظر خروج برخی از تولیدکنندگان از چرخه تولید باشیم.

افشین صدر دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک کشور، از روش‌های تقلب در بازار گفت؛ به این ترتیب که گوشت دام ماده و بز را به عنوان گوشت نر پرواری به مشتری می‌دهند. در حالی که قیمت آن‌ها نصف گوشت نر است. برخی از مصرف‌کنندگان که معمولاً به صورت سنتی گوشت قرمز خود را تهیه می‌کنند از دیرپز بودن این گوشت‌ها شکایت دارند.

بیشتر این تقلب‌ها در حاشیه شهرهای بزرگ و به‌ویژه در استان تهران صورت می‌گیرد و برخی سودجویان با این استدلال که گوشت را مستقیم از دامدار به مصرف‌کننده می‌رسانند و هزینه کشتارگاه صنعتی و فروشنده از روند قیمت‌گذاری حذف شده و گوشت گوسفند ماده یا بز را به جای گوسفند نر به مشتری عرضه می‌کنند.

بازار قاچاق دام زنده نیز هر روز بیشتر از روز قبل توجیه اقتصادی پیدا می‌کند. شیخ‌نشین‌های حاشیه جنوب خلیج فارس علاقه زیادی به گوسفند ایرانی دارند و حتی در بازار آن‌ها قیمت گوشت گوسفند ایرانی بالاتر از گوشت گوسفند استرالیا یا نیوزلند است. از سوی دیگر، با کاهش ماهانه ارزش پول کشور تعداد بیشتری از دامداران و تولیدکنندگان گوشت حاضر هستند ریسک کار قاچاق را بپذیرند.

گرمای هوا و بالا رفتن دمای خلیج فارس باعث افزایش تلفات دام قاچاق و همین امر سبب شده که فعلا سرعت قاچاق کمتر شود و در نتیجه عرضه در بازار رسمی افزایش پیدا کند. اما نکته تراژیک ماجرا اینجاست که اگر این قاچاق به هر علتی متوقف شود نزدیک به پنج میلیون نفر که در این حوزه شاغل هستند بیکار خواهند شد.

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان اینکه از زمان حذف ارز یارانه‌ای نزدیک به ۹۰ درصد دامداری‌های خرد و کوچک تعطیل شده‌اند گفت: زمانی که دولت تصمیم به حذف ارز یارانه‌ای گرفت ما هشدار دادیم که سفره مردم کوچک شده و وعده‌های گوشتی مردم به شدت کاهش داده پیدا کرده از طرفی هزینه‌ها افزایش داشته و نمی‌توانیم با قیمت گوشت وارداتی رقابت کنیم.

بنا بر آمار ارائه‌شده از سوی مرکز آمار ایران مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در تیر ۱۴۰۲ با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۱۴ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.

مقدار تولید گوشت در تیر ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره ۲۶ درصد، برای بز و بزغاله هفت درصد، برای گاو و گوساله چهار درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ۱۴ درصد کاهش و برای شتر و بچه‌شتر ۳۷ درصد افزایش داشته است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در تیر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل از آن (خرداد) در حدود سه درصد کاهش داشته است.انتشار این آمار در حالی است که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی میزان کاهش فروش در بازار را بیش از ۳۵ درصد اعلام می‌کند.

به‌گزارش ایران جیب از فرارو؛ قیمت مرغ کامل آواپروتئین با وزن دو کیلو به ۱۵۹ هزار تومان رسیده است. با این اوصاف قیمت هر کیلو از آن معادل ۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان است و از همین برند مرغ‌های کوچکتری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیدا می‌شود، که وزنشان به هزار و ۸۰۰ گرم می‌رسد و ۱۴۳ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می‌شوند. یعنی قیمت هر کیلو مرغ همان ۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان می‌افتد. مرغ دو کیلویی که به‌اسم برند آواپروتئین و با پوست در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۱۵۹ هزار تومان فروخته می‌شود، سه ماه قبل هم با همین قیمت فروخته می‌شد.

قیمت مرغ امروز یکشنبه در بازار از مرز کیلویی 80 هزار تومان پایین آمده اما هنوز نسبت به نرخ مصوب بیشتر است. بااینکه اواسط اردیبهشت نرخ مصوب مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شد، الان در تهران مرغ را به‌طور متوسط کیلویی ۷۸ هزار تومان می‌فروشند و در کل کشور این عدد به ۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم که قیمت مرغ به‌خاطر بسته‌بندی بالاتر می‌رود، مرغ کامل را حداقل کیلویی ۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند و قیمت مرغ خردشده تا کیلویی ۱۳۶ هزار تومان بالا رفته است.

به‌گزارش ایران جیب از فرارو؛ قیمت مرغ کامل آواپروتئین با وزن دو کیلو به ۱۵۹ هزار تومان رسیده است. با این اوصاف قیمت هر کیلو از آن معادل ۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان است و از همین برند مرغ‌های کوچکتری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیدا می‌شود، که وزنشان به هزار و ۸۰۰ گرم می‌رسد و ۱۴۳ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می‌شوند. یعنی قیمت هر کیلو مرغ همان ۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان می‌افتد. مرغ دو کیلویی که به‌اسم برند آواپروتئین و با پوست در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۱۵۹ هزار تومان فروخته می‌شود، سه ماه قبل هم با همین قیمت فروخته می‌شد./ باشگاه خبرنگاران

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی