کد مطلب: 32056

افزایش حقوق | افزایش حقوق کارمندان

افزایش حقوق 90 درصدی این گروه از فروردین ماه؟ | بریز بپاش دولت برای این گروه از حقوق بگیران

افزایش حقوق سربازان یکی از مصوبات مهم در بودجه سال ۱۴۰۳ بود که به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

افزایش حقوق 90 درصدی این گروه از فروردین ماه؟ | بریز بپاش دولت برای این گروه از حقوق بگیران

علاوه بر مدت زمان خدمت، میزان حقوق سربازان یکی از دغدغه‌های مهم مشمولین خدمت سربازی است که تاثیر زیادی هم در افزایش شمار اعزامیان به خدمت سربازی دارد. حقوق سربازی در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته و این روند افزایش حقوق در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب کرد حداقل حقوق سربازان سال ۱۴۰۳ مجرد معادل ۶۰ درصد حداقل حقوق پایور، حداقل حقوق سربازان مجرد مناطق عملیاتی معادل ۷۵ درصد حداقل حقوق پایور و حداقل حقوق سربازان متاهل معادل ۹۰ درصد حداقل حقوق پایور باشد.

براین اساس حداقل حقوق سربازان مجرد ۶ میلیون تومان، حداقل حقوق سربازان مجرد مناطق عملیاتی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداقل حقوق سربازان متاهل بدون فرزند ۹ میلیون تومان می‌شود که بنا به میزان تحصیلات، شرایط خدمت و وضعیت تاهل، حقوق برخی از سربازان به بیش از ۱۰ میلیون تومان می‌رسد. حقوق و دستمزد سربازان امریه‌بگیر ارگان‌های مختلف نیز می‌تواند متفاوت باشد، اما به صورت کلی نزدیک به دریافتی سربازان عادی است.

دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه حقوق سربازان در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته به صورت میانگین ۴۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، گفت: نکته بسیار مهم بحث ایجاد ردیف مستقل برای تحقق پرداخت کامل حقوق است که در سالیان قبل به دلیل عدم تفکیک ردیف بودجه مستقل، موجب پرداخت کمتر حقوق سرباز می‌شد ولی با تفکیک و ایجاد ردیف بودجه مستقل، پرداخت حقوق سرباز طبق حکم بالا به صورت کامل و بدون هیچ کم و کسری خواهد شد.

رحیم زارع، نماینده مجلس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد دولت در جریان طرح پیشنهاد افزایش حقوق سربازان، بار مالی اجرای این مصوبه را پذیرفته است. او یادآور شد که اجرای این مصوبه در سال ۱۴۰۳ منوط بر تأمین نظر شورای نگهبان است.

طبق مصوبه مجلس افزایش حقوق‌های جدید سربازان از فروردین ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد. گفتنی است که شورای نگهبان اخیرا با کاهش خدمت سربازی موافقت کرده و از سال ۱۴۰۳ میانگین خدمت سربازی با احتساب دورۀ آموزشی به ۱۴ ماه می‌رسد.

رقم حقوق سربازان متاهل و مجرد در سال 1403 اعلام شد.

بر اساس مصوبه حقوق سربازان در سال ۱۴۰۳، حداقل حقوق سرباز مجرد در سال آینده ۶۰ درصد دریافتی پایور باشد یعنی نزدیک ۶ میلیون تومان در مناطق غیر عملیاتی و ۷.۵ میلیون تومان در مناطق عملیاتی. همچنین حداقل حقوق سرباز متاهل در مناطق عملیاتی در سال آینده ۹ میلیون تومان تعیین شد. حقوق‌های جدید سربازان از فروردین ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد.

در اجرای ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳ حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی معادل ۶۰ درصد حداقل دریافتی پایور، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی معادل ۷۵ حداقل دریافتی پایور و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه متاهل بدون فرزند معادل ۹۰ درصد دریافتی حداقل دریافتی پایور است.

پسران وقتی به سن هجده سال تمام می‌رسند طبق قانون، مشمول خدمت وظیفه عمومی شده و باید برای رسیدگی به وضعیت خدمتی خود در موعد یا مهلت‌های تعیین شده از سوی سازمان وظیفه عمومی اقدام کرده و وضعیت خدمتی خود را تعیین تکلیف کنند؛ یعنی اگر در شمول معافیت‌های تحصیلی، پزشکی، کفالت و ... قرار می‌گیرند با ارائه مدارک لازم وضعیت خدمتی خود را مشخص کرده یا برای رفتن به سربازی اقدام کنند در غیر این صورت مشمول غایب محسوب می‌شوند.  

در این بین دانش آموزانی که قبل از سن مشمولیت انصراف داده، اخراج شده  یا ترک تحصیل کرده‌اند و حداکثر تا ۶ ماه بعد از ورود به سن مشمولیت خود را معرفی نکنند نیز غایب شناخته می‌شوند.

ذکر این نکته هم ضروری است که افرادی که برگ معافیت موقت پزشکی، کفالت و موارد خاص دریافت کرده و پس از پایان مدت اعتبار آن، ظرف یک ماه برای تجدید رسیدگی خود را معرفی نکنند نیز غایب شناخته می‌شوند.

مشمولان غایب از ادامه تحصیل محروم بوده و حتی نمی‌توانند اصل گواهینامه یا پایان‌نامه دوره‌های تحصیلی دیپلم و بالاتر را از وزارتخانه مربوطه دریافت کنند. عدم صدور اجازه خروج از کشور، عدم استخدام به صورت رسمی، پیمانی، خرید خدمت، قرادادی، روزمزد در وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادها و همچنین عدم صدور پروانه کسب و اجازه اشتغال و عضویت در شرکت‌های تعاونی از جمله برخی از این محرومیت‌هاست.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی