کد مطلب: 32868

کالابرگ | کالابرگ مبلغ | کالابرگ دولت | کالابرگ خانوارها | کالابرگ ثبت نام

فوری؛ تکلیف طرح کالابرگ مشخص شد | جزئیات مدل جدید کالابرگ

طرح کالابرگ الکترونیک برای اولین بار به دنبال حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و به منظور جبران زیان مصرف‌کنندگان توسط قانونگذار وضع و به دولت تکلیف شد. در ابتدا برای طراحی الگو و مدل کالابرگ الکترونیکی، پایلوت طرح اجرا شد.

فوری؛ تکلیف طرح کالابرگ مشخص شد | جزئیات مدل جدید کالابرگ

کالابرگ | طرح کالابرگ الکترونیک درحالی از خردادماه سال ۱۴۰۲ به صورت سراسری در کشور اجرا شد که آخرین مرحله آن در قالب طرح فجرانه تا اردیبهشت ماه امسال به اجرا درآمد، اما تداوم اجرای آن در سال ۱۴۰۳ نیازمند تخصیص اعتبار و تصمیم‌گیری جدید شد؛ اما اکنون بنا بر مصوبه هیات وزیران، وزارت رفاه مکلف به اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، از محل اعتباراتِ قانون بودجه امسال شده است.

طرح کالابرگ الکترونیک برای اولین بار به دنبال حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و به منظور جبران زیان مصرف‌کنندگان توسط قانونگذار وضع و به دولت تکلیف شد. در ابتدا برای طراحی الگو و مدل کالابرگ الکترونیکی، پایلوت طرح اجرا شد.

اما از خردادماه سال ۱۴۰۲ طرح به صورت سراسری در کل کشور به اجرا درآمد؛ به گونه‌ای که به مرور و با گسترش اجرای آن هفت دهک درآمدی در صورتی که ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند.

مرحله جدید و بزرگ طرح کالابرگ الکترونیکی با عنوان طرح فجرانه نیز در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه بگیر از دهه فجر به مدت سه ماه (از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه) آغاز شد و کلیه خانوار دهک‌های اول تا هفتم مشمول ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی خرید ۱۱ قلم کالابرگی شدند.

اکنون اما هیات وزیران در مصوبه جدید در جلسه ۹ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بندهایی را برای تداوم اجرای این طرح در سال جاری مصوب کرده است.

براساس بند یک این مصوبه، در اجرای جزءهای ۱ و ۲ بند الف تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (بخش اول) و به منظور استمرار اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال ۱۴۰۳، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به اجرای طرح مذکور از محل اعتبارات مصوب مربوط در قانون بودجه سال جاری اقدام کند.

طبق تبصره این بند، اقلام کالاهای اساسی مشمول طرح و نحوه توزیع یارانه بین اقلام مذکور مطابق با مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است.

همچنین براساس بند ۲ این مصوبه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است مطابق با بند پ تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (بخش اول) و تا زمان ابلاغ بخش دوم قانون مذکور به شرح مقرر در بند یادشده، نسبت به تخصیص اعتبارات کالابرگ به صورت علی‌الحساب و متناسب با میزان اعتبارات مقرر برای کالابرگ در جداول قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور اقدام کند.

در تبصره این بند قانونی نیز،‌ در اجرای این بند و به منظور تسویه مطالبات فروشگاه‌های طرف قرارداد در طرح فجرانه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف شده مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال به عنوان علی‌الحساب از محل اعتبارات بودجه عمومی در اختیار شرکت مجری طرح فارا (شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان) وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهد.

کالابرگ

واکنش‌ها به طرح کالابرگ الکترونیکی

مرتضوی در مورد اعتراضات برخی کارگران به این طرح نیز گفت: “طبیعی است که هر طرحی موافق و مخالف دارد، اما اکثریت جامعه کارگری با پیشنهادات ما موافق هستند.”

با وجود این به نظر می‌رسد برخی از کارگران همچنان نسبت به این طرح دلواپسی دارند و خواستار تجدید نظر در آن هستند.

طرح کالابرگ الکترونیکی با وجود چالش‌هایی که داشته تاکنون با اقبال قابل توجهی از سوی مردم، خصوصاً دهک‌های پایین جامعه، روبرو شده است.

با توجه به صحبت‌های وزیر کار، به نظر می‌رسد دولت مصمم به ادامه این طرح و رفع مشکلات موجود در آن است. همچنین احتمال افزایش یارانه‌ها نیز وجود دارد که می‌تواند خبر خوبی برای مشمولان این طرح باشد./ایلنا

 زمان شارژ کالابرگ خرداد ماه اعلام شد

دو روز گذشته وزیر اقتصاد خبر داد که طرح کالابرگ ادامه پیدا می کند. بر این اساس سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در پاسخ درباره‌ی این موضوع بیان کرد این طرح در طول سه‌ماه کمترین مشکل را داشت و با موفقیت به سرانجام ر...

دو روز گذشته وزیر اقتصاد خبر داد که طرح کالابرگ ادامه پیدا می کند. بر این اساس سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در پاسخ درباره‌ی این موضوع بیان کرد این طرح در طول سه‌ماه کمترین مشکل را داشت و با موفقیت به سرانجام رسید.

هم‌چنین با تمامی۲۳۰ هزار فروشگاه مرتبط با این طرح تسویه حساب انجام شده و بدهی‌ای در این زمینه نداریم. تداوم این طرح نیازمند بررسی است که در حال انجام است و تاکنون تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.

با توجه به اعلام رضایت و آمادگی دولت برای اجرای مجدد این طرح و هم‌چنین استقبال بالای مردم از آن، این انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه‌چندان دور احتمالاً شاهد اجرای چنین طرح و یا مشابه آن باشیم.

با توجه به چراغ سبز وزیر اقتصاد و وزیر تعاون به ادامه شدن طرح کالابرگ احتمال می رود که در خرداد ماه ین طرح ادامه پیدا کند. اما هنوز زمان دقیقی برای شارژ کالابرگ خرداد ماه ۱۴۰۳ مشخص نشده است.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی