کد مطلب: 31574

درگذشت | آخرین اخبار درگذشت | خبر درگذشت | پیام تسلیت

فوری/ درگذشت جانسوز خواننده محبوب کشور؛ ساعاتی قبل | آخرین عکس و علت فوت غم بار

متاسفانه باخبر شدیم خواننده محبوب و مشهور کشورمان ساعاتی قبل درگذشت.

فوری/ درگذشت جانسوز خواننده محبوب کشور؛ ساعاتی قبل | آخرین عکس و علت فوت غم بار

جمشید جم خواننده ترانه «یار دبستانی من» دیشب چهارشنبه ۱۱ بهمن دار فانی را وداع گفت.

جمشید جم خواننده باسابقه و مطرح موسیقی کشور دیشب چهارشنبه ۱۱ بهمن در منزل خود درگذشت.

همسر این هنرمند و خواننده سرود معروف «یار دبستانی من» درگذشت این هنرمند را تایید کرد.

او درحالی که از شدت تاثر نمی‌توانست سخنی بگوید در کلماتی کوتاه بیان کرد که جمشید جم مدتی ناراحتی قلبی داشت و ساعتی پیش بر اثر ایست قلبی درگذشت.

بیوگرافی جمشید جم قبل از درگذشت

جمشید جم خواننده و تهیه کننده متولد 1 مرداد 1330 بوده که با آهنگ «یار دبستانی من» به شهرت رسید ایاشن در 11 بهمن 1402 در سن 72 سالگی فوت کرد آهنگ یار دبستانی من آهنگی که سال ها برای همبستگی مردم خوانده میشد و مردم خاطرات زیادی با آن دارد.

سال ۱۳۵۷ وارد رادیو شدم. تحصیل موسیقی می‌کردم و در رابطه با موسیقی ایران تحقیق می‌کردم، شاگردی می‌کردم. تقریباً از همه‌ی اساتیدی که آن روزگار بودند تا جایی که فقط نام بسیاری‌شان توی کتاب‌ها مانده، بهره برده‌ام.درگذشت

کنکاش من هم بر این بود که بدانم موسیقی کشورم کجاست. از همان سال هم به عنوان نویسنده، سردبیر و تهیه‌کننده و کارشناس موسیقی در رادیو مشغول به کار هستم.

جمشید جم میگوید در نوجوانی و جوانی از اساتید صاحب نام روزگار دهه‌ی پنجاه هنرستان عالی موسیقی و دیگر اساتید موسیقی ردیفی ایران و موسیقی جهان بهره بردم و با رمز و راز دنیای بی‌انتهای موسیقی ایران و جهان آشنا شدم.

همچنین چند فصل نیز با رهبران و تکنوازان و نوازندگان سُلیست ارکسترهای سمفونی گذراندم؛ و به صورت خودآموز و شبانه‌روزی با گذر از سوال‌های متعدد و یافتن راهکارها و پاس‌های مناسب؛ دست نیاز کوتاه نکردم و تحقیق، تلمذ، تتبع و مطالعه یارم بود. مطالعه‌ی سفرنامه‌ها، داستان‌ها و تاریخ گذشته دور و نزدیک برای یافتن گم کرده‌های موسیقایی‌ام که در حواشی آنها می‌یافتم شان، دانستن و داشتن اطلاعات درباره موسیقی جهان و بین الملل و موسیقی غنی و پربار کشورمان ایرانِ دوران های کهن تا به امروز به فعالیت‌های خوانندگی‌ام، آن هم به صورت پراکنده و در قالب فیلم، سریال و لوح فشرده کمک شایانی کرده است.

شهرت با آهنگ یار دبستانی من قبل از درگذشت

جمشید جم درباره این آهنگ میگوید روی یار دبستانی بیشتر متمرکز شدم. در ابتدا اصلا فکر نمی کردیم این کار به این شکل مورد توجه و استقبال واقع شده و ماندگار شود. در ابتدا من بیشتر موسیقی فیلم کار می کردم، برای این که معتقد بودم برای متن و موضوعی که می خوانم، حداقل یک دلیل دارم و آن مربوط به داستانی است که در یک فیلم وجود دارد.

وقتی آدم جوان است دلش می خواهد دیگران راجع به کارهایش نظر بدهند، بویژه در دوستی های آن روزها چنین چیزی بیشتر باب بود. شاید هیچ خواننده ای نتواند به تنظیم کننده یا آهنگساز بگوید این کار را بکن، این ساز را بیاور یا تمام کن، اما ما این کارها را می کردیم.

درگذشت

من خیلی قبل تر از انقلاب فعالیت در زمینه موسیقی را شروع کرده بودم، ولی هیچ وقت ترانه ای به دلم نمی نشست که آن را بخوانم. از سال ۵۶ به بعد بخصوص چند ماه قبل از انقلاب که اوج حرکت های انقلابی بود، دغدغه و راه و روش ما چیز دیگری شد.

موسیقی کشورمان بسیار غنی است و بسیار جای کار دارد و حتی قابل ارائه به جهان است؛ اما باید صاحبان هنر، بزرگان، اندیشمندان و تئوریسین های موسیقی دور هم جمع شوند و فکری برای ماندگاری و آینده ی این موسیقی بکنند. باید ارائه ی طریق کرد. قطع کردن و تعطیل کردن موسیقی که کاری ندارد. نگهداری اش سخت و دشوار است؛ ولی اگر از راهش برویم حتما موفق می شویم.

از هفت دستگاه موسیقی کشورمان پنج مقام آوازی داریم و دنیا از این پنج مقام دو مقام برداشته و رویش کار کرده، تحقیق کرده، زحمت کشیده اساتیدش را دور هم جمع کرده و با ایجاد الفبای موسیقی و ایجاد دوگام «ماژور» و «مینور» دنیا را تصاحب کرده است. درصورتیکه ما سه مقام بیشتر از آنها داریم. اگر آنها با ماهور، مقام بزرگ و همایون و اصفهان با کمی اختلاف مقام کوچک را برای خود دارند و این همه اثر خلق کرده اند و به آن می بالند، ما با موسیقی غنی تر و پربارتر می توانیم بر همه آنها پیروز شده، غلبه کنیم و جوانان هنرمندان ما حسرت آنها را نخورند.

درگذشت و فوت

جمشید جم خواننده باسابقه و مطرح موسیقی کشور امشب چهارشنبه ۱۱ بهمن در منزل خود درگذشت. همسر این هنرمند انقلابی و خواننده سرود معروف «یار دبستانی من» درگذشت این هنرمند را تایید کرد

منبع: شبونه
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی