کد مطلب: 31510

وام سهام عدالت | وام سهام عدالت بانک رفاه | وام سهام عدالت ۱۴۰۲

ثبت نام وام سهام عدالت 5 میلیو تومانی با اقساط ۱۸۱ هزار تومان | پرداخت وام 300 میلیونی برای این سهام عدالتی ها آغاز شد

مجلس حساب یارانه و سهام عدالت را به عنوان ضمانت برای دریافت وام بانکی تایید کرد. جزئیات دریافت وام سهام عدالت را با هم در ادامه می خوانیم.

ثبت نام وام سهام عدالت 5 میلیو تومانی با اقساط ۱۸۱ هزار تومان | پرداخت وام 300 میلیونی برای این سهام عدالتی ها آغاز شد

بالاخره رقم وام سهام عدالت مشخص شد. در سال گذشته صاحبان سهام عدالت با برگه 1 میلیون تومانی می‌توانستند تا سقف ۱۴ میلیون تومان و سهام‌دارانی که برگه‌های ۵۰۰ هزار تومانی دارند، تا سقف ۷ میلیون تومان وام دریافت کنند. شرایط و رقم جدید  وام سهام عدالت 1402 اعلام شد.

پرداخت وام سهام عدالت 300 میلیونی برای این سهام عدالتی ها

نمایندگان مجلس حساب یارانه و سهام عدالت را ضامن پرداخت تهسیلات بانکی کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه، 7 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1403 کل کشور، با بند (ث) و ردیف‌های (7)، (8) و (9) تبصره( 13) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ث) تبصره (13) ماده واحده این لایحه آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و تسهیلات موضوع ماده(77) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه زندانیان نیازمند از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز شبکه بانکی (غیر از بانک‌های قرض‌الحسنه) پس از کسر سپرده قانونی را تا سقف سه میلیون میلیارد (3.000.000.000.000.000) ریال به قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن و دیگر موارد ذکرشده در قوانین فوق اختصاص داده و از طریق بانک‌های عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) به شرح زیر نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اقدام نماید.

همچنین در ردیف (7) بند (ث) تبصره (13) ماده واحده این لایحه آمده است:‌ بند (ت) و اجرای (2) و (5) بند (ح) تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 تنفیذ می‌شود. بانک مرکزی مکلف است ضمن اجرای تکالف منظور در راستای شفافیت و انضباط بخشی به استفاده از تسهیلات بانکی با اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از 40 هزار نفر باشد.

در  ردیف (8) بند (ث) تبصره (13) ماده واحده این لایحه آمده است: ‌ پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور ‌تأمین رکن ضامن، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

همچنین در ردیف (9) بند (ث) تبصره (13) ماده واحده این لایحه آمده است: تسهیلات موضوع این بند از حکم موضوع ماده (10) قانون خدمت وظیفه عمومی ‌‌مستثنی است.

وام سهام عدالت را از کجا پیگیری کنیم

​اگرچه حدود یکسال از رونمایی سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» می گذارد، اما مشاهدات حاکی از آن است که این سامانه چندان کارا هم نبوده است و همچنان سئوالات وابهامات مهمی در خصوص سامانه ستاره مطرح است. اولین سئوالی که پیش می آید این است که چرا تا به امروز، غیر از آمار رسمی که توسط یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان بورس در همان روزهای ابتدایی اجرای این طرح در خصوص آمار افراد وام گیرنده از سامانه ستاره منتشر شد، هیچ آمار رسمی دیگری در خصوص تعداد افراد وام گیرنده با استفاده از روش توثیق سهام تا به امروز گزارش نشده است؟

مرداد ماه سال گذشته از سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» راه‌اندازی شد. این سامانه قصد داشت تا امکان وام گرفتن را برای افرادی که توانایی اخذ وام از بانک ها را داشتند اما صرفا به دلیل نداشتن وثیقه ملکی از این امکان محروم بودند، فراهم سازد.

مشخصا تا قبل از راه اندازی سامانه ستاره افرادی که صاحب ملک نبودند، نمی‌توانستند با به وثیقه گذاشتن دارایی‌های منقول خود مثل طلا، سهام و… اقدام به دریافت وام کنند. بنابراین به منظور حل این مشکل و تسهیل روند اخذ وام از سیستم بانکی کشور برای عموم افراد جامعه، سامانه وثیقه گذاری الکترونیک ستاره سمات، راه اندازی شد تا افراد متقاضی دریافت وام، با استفاده از وثیقه گذاشتن سهام خود، نسبت به اخذ وام اقدام کنند. همچنین از دیگر اهداف مهم این طرح، امکان دریافت وام برای دارندگان سهام عدالت بود، که این افراد با وثیقه‌گذاری سهام خود، بتوانند از بانک های کشور وام دریافت کنند.

گفتنی است سامانه وثیقه گذاری الکترونیک ۵ مرداد ماه سال گذشته با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در سازمان بورس رونمایی شد. رئیس سازمان بورس در رویداد رونمایی از این سامانه با اشاره به مزایا این سامانه گفت: افراد به صورت رسمی (از امروز) می توانند از این سامانه استفاده کنند و سامانه در سیستم بانکی هم به طور همزمان عملیاتی می شود.

به گفته وی با بهره‌گیری از سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» سهامداران به ویژه سهامداران خرد می توانند، نیاز به نقدینگی فوری خود را بدون اینکه مجبور به فروش سهام یا دارایی خود شوند، مرتفع کنند و در واقع از طریق این سامانه امکان دریافت وام کوتاه مدت میسر می شود که پس از اتمام بازپرداخت وام، این وثیقه به صورت الکترونیک آزاد خواهد شد. بر این اساس قرار شد تا در گام‌های بعدی پذیرش سایر دارائی‌ها نظیر سکه، اندوخته بیمه‌عمر، گواهی کسر از حقوق و موارد دیگر برای انجام اموری که نیاز به وثیقه‌گذاری وجود دارد، به این سامانه اضافه خواهد شد.

همچنین به گفته‌ محسن خدابخش، عضو هیئت مدیره سازمان بورس، با گذشت چند روز از اجرایی شدن این طرح، حدود ۳۵۰ هزار نفر با استفاده از توثیق سهام عدالت وام دریافت کرده‌اند. محسن خدابخش نکول (ناکامی در پرداخت) و عقب افتادگی این وام‌ها را صفر دانست، در نتیجه هر شخصی که دارای سهام عدالت باشد می‌تواند در صورت واجد شرایط بودن، این وام را دریافت کند.

وام سهام عدالت

مراحل دریافت کارت اعتباری و وام سهام عدالت

طرح کارت اعتباری دارندگان سهام عدالت با تصمیم شورای عالی بورس و بانک مرکزی، پس از ماه‌ها فراز و نشیب اخیرا در دستور کار قرار گرفته است و مشمولان آن می‌توانند از طریق این کارت تا سقف ۶۰ درصد ارزش دارای سهام عدالت خود تسهیلات دریافت کنند. هدف از ارائه این تسهیلات با توجه به شرایط بورس، ایجاد انگیزه نگهداری این سهام و کاهش فشار فروش در بازار است.

برای دریافت این تسهیلات که در قالب یک کارت اعتباری به متقاضی پرداخت خواهد شد، در ابتدا باید احراز هویت افراد توسط سامانه سجام انجام شود که این فرآیند به صورت حضوری و غیر حضوری قابل انجام است.

پس از آن با ورود به اپلیکیشن ایوا (سامانه مخصوص بانک ملی) و ثبت اطلاعات خود، مراحل لازم برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت را سپری می‌کنید که این مراحل به شرح زیر است:

وارد کردن کد ملی

وارد کردن کد امنیتی

قبول شرایط اولیه و ابطال تمبر

ثبت کد پیامک‌شده به کاربر (این کد به شماره همراه اعلام‌شده در سامانه سهام عدالت ارسال می‌شود).

تایید اطلاعات کاربر

وام سهام عدالت

تایید دو قرارداد مربوطه (درخواست توثیق سهام عدالت و سفارش فروش/ قرارداد مرابحه صدور نشان اعتباری نشان)

وارد کردن کد امنیتی

برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، لازم است به این موارد توجه کنید:

کاربر باید در ابتدا امضا دیجیتال (در منوی گواهی امضاء) خود را تعریف کند.

این سرویس مربوط به کاربرانی است که سهام عدالت دارند و حساب آن‌ها در بانک ملی ایران است. در این حالت، کاربر سهام عدالت خود را وثیقه قرار می‌دهد و به کمک آن می‌تواند با توجه به ارزش روز سهام، مبلغی وام به صورت کارت اعتباری دریافت کند.

کارت اعتباری دریافتی در فروشگاه‌های وین مارکت، افق کوروش و رفاه قابل مصرف است.

برای استفاده از این سرویس باید اطلاعات هویتی صاحب کارت (حساب) بانک مبدا با مالک سیم کارت یکسان باشد.

در منوی گزارشات کاربر می‌تواند گردش کارت اعتباری مختص این وام را مشاهده کند.

پس از تکمیل فرآیند ثبت اطلاعات در این سامانه، کارت اعتباری دیجیتالی ظرف مدت دو تا سه روز صادر می‌شود و پس از آن دارندگان کارت می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های نامبرده با اسکن بارکد فروشگاه و تعیین مبلغ با کارت اعتباری، خرید خود را انجام دهند.

زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات سهام ‌عدالت نیز سه سال است و در صورتی که متقاضیان طی یک ماه، اقساط تسهیلات دریافت شده را بازپرداخت کنند، سود به آن تعلق نخواهد گرفت. در صورت عدم‌ بازگشت پول پس از گذشت یک ماه، بازپرداخت تسهیلات سه ساله در نظر گرفته می‌شود و کارمزد آن متفاوت است.

نکته: سهامدارانی که وام ۱۰میلیون تومانی دریافت می‌کنند ۳۶۲ هزار تومان و کسانی که وام ۵ میلیون تومانی می‌گیرند باید ۱۸۱ هزار تومان بابت قسط پرداخت ‌کنند.

آنچه دیگران میخوانند
  • ساجده یکرنگ ارسالی در

    سلام وام میخواستم

  • شهنوازشاهور ارسالی در

    آنهایی که از سپه یارانه میگیرن، چه کنند؟سپه فقط به کارکنان خودش وام میده نه مردم عادی.

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی