کد مطلب: 31129

درگذشت | آخرین اخبار درگذشت | خبر درگذشت | پیام تسلیت

فوری/ هنرمند معروف درگذشت | جامعه هنر عزادار شد + عکس و علت فوت

متاسفانه هنرمند و صداپیشه مشهور درگذشت.

فوری/ هنرمند معروف درگذشت | جامعه هنر عزادار شد + عکس و علت فوت

صداپیشه شخصیت اصلی انیمیشن برنده اسکار «کوکو» که در بیش از ۱۰۰ نقش در سینما، صحنه و تلویزیون ظاهر شده بود، درگذشت.

آنا اوفلیا مورگویا، بازیگر مکزیکی که صداپیشگی شخصیت اصلی انیمیشن برنده اسکار «کوکو» محصول استودیو پیکسار کمپانی دیزنی را بر عهده داشت، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

مؤسسه ملی هنرهای زیبا و ادبیات مکزیک درگذشت او را با اندوه فراوان در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد و گفت که فعالیت هنری مورگویا برای هنرهای نمایشی مکزیک حیاتی است.

درگذشت

مورگویا، که در سال ۱۹۳۳ در مکزیکوسیتی به دنیا آمد، در انیمیشن «کوکو» سال ۲۰۱۷ صداپیشگی ماما کوکوی سالخورده را بر عهده گرفت، انیمیشنی که داستان پسر جوانی را دنبال می‌کند که در تعطیلات مکزیک به سرزمین مردگان می‌رود و راز بزرگ خانوادگی را فاش می‌کند. «کوکو» برنده دو جایزه اسکار برای بهترین انیمیشن بلند و بهترین ترانه اصلی شد.

مورگویا قبل از صداپیشگی در انیمیشن برنده اسکار، در مکزیک چهره‌ای شناخته شده بود و در بیش از ۱۰۰ نقش که بیش از هفت دهه تئاتر، سینما و تلویزیون را در بر می گرفت، اغلب نقش منفی را ایفا می‌کرد.

او در مدرسه ملی هنرهای تئاتر مکزیک در رشته بازیگری و تحصیل کرد و اولین نقش او در سال ۱۹۵۴ در نمایشنامه «محاکمه با آتش» بود و نخستین نقش او در سینما نیز یک دهه بعد در فیلم «ترانزیت» محصول ۱۹۶۴ رقم خورد.

درگذشت

او در سال‌های ۱۹۷۹، ۱۹۸۶ و ۱۹۹۶ برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جوایز بازیگری آریل مکزیک برای فیلم‌هایی چون «ملکه شب» شد و سه بار دیگر هم نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و رکورد ۵ نامزدی بهترین بازیگر زن بدون کسب جایزه را به نام خود ثبت کرد.

در سال ۲۰۱۱، مورگویا برنده جایزه یک عمر دستاورد از جوایز آریل شد که به چهره‌های مهم صنعت سینمای مکزیک اعطا می‌شود. او یکی از آخرین ستاره های بازمانده از دوران طلایی سینمای مکزیک بود، زمانی که صنعت فیلم این کشور در دهه های ۱۹۴۰ و ۵۰ شکوفا شد.

آخرین نقش او در سریال ۲۰۱۸ «خوزه خوزه: ال پرنسیپ د لا کانسیون» رقم خورد که یک فیلم زندگینامه‌ای تخیلی درباره خواننده پاپ مکزیکی است.

مورگویا در ماه آوریل، در حالی که مدال اینگمار برگمان را از دانشگاه ملی خودمختار مکزیک به دلیل نقشش در صنعت سینما دریافت کرد، به حاضران گفت: «بازیگری اشتیاق زندگی من بوده است، من هرگز برای کسب جایزه کار نکرده‌ام. همیشه عاشق این حرفه بودم که به طور تصادفی آن را پیدا کردم. خوشحالم و احساس می کنم یک زن بسیار خوش شانس هستم».

کارگردان لی آنکریچ

تهیه‌کننده دارلا کی. اندرسون

فیلمنامه‌نویس آدریان مولینا

متیو آلدریخ

داستان لی آنکریچ

جیسون کاتز

متیو آلدریچ

آدریان مولینا

بازیگران آنتونی گونزالس

گائل گارسیا برنال

بنجامین برت

آلانا اوباک

رینی ویکتور

آنا اوفلیا مورگیا

ادوارد جیمز آلموس

موسیقی مایکل جاکینو [۱]

فیلم‌بردار مت اسبوری [۲]

دانیل فاینبرگ [۲]

تدوین‌گر استیو بلوم [۲]

شرکت

درگذشت

تولید

والت دیزنی پیکچرز [۳]

پیکسار [۳]

توزیع‌کننده استودیو سینمایی والت دیزنی

تاریخ‌های انتشار

۲۰ اکتبر ۲۰۱۷ (جشنواره مورلیا)[۴]

۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ (ایالات متحده)

مدت زمان

۱۰۵ دقیقه [۵]

کشور ایالات متحده

زبان انگلیسی

هزینهٔ فیلم ۲۲۵ میلیون دلار [۶][۷]

فروش گیشه ۸۰۷٫۸ میلیون دلار [۸]

کوکو (به انگلیسی: Coco) یک پویانمایی رایانه‌ای سه‌بعدی در گونه موزیکال و فانتزی به کارگردانی لی آنکریچ است. کوکو توسط کمپانی پیکسار ساخته شد و توسط والت دیزنی پیکچرز منتشر شد. داستان این انیمیشن با ایده‌ای از لی آنکریچ و نویسنده آن آدریان مولینا است.

اساس داستان این فیلم بر پایه یک مفهوم در فرهنگ مکزیکی به نام روز مردگان است. آدریان مولینا و متیو آلدریخ فیلمنامه این فیلم را بر اساس داستانی از لی آنکریچ، آدریان مولینا، متیو آلدریخ و جیسون کاتز نوشته‌اند. موسیقی فیلم توسط مایکل جاکینو آهنگساز آمریکایی که پیش از این نیز با پیکسار همکاری داشته ساخته شده‌است.

این فیلم در هفتاد و پنجمین دوره جوایز گلدن گلوب نامزد دو جایزه بهترین پویانمایی و بهترین آهنگ اوریجینال شد که توانست جایزه اول را مال خود کند.[۹] کوکو در نودمین دوره جوایز اسکار در دو رشته بهترین انیمیشن و بهترین ترانه نامزد دریافت جایزه اسکار بود که موفق شد هر دو جایزه را به خود اختصاص دهد.[۱۰]

داستان انیمیشن پسر ۱۲ ساله‌ای به نام میگل را روایت می‌کند که به موسیقی علاقه دارد و خانواده‌اش آن را نسل به نسل ممنوع کرده‌اند. او آرزو دارد مانند هنرمند و الگوی او ارنستو دِلا کروز به یک نوازنده حرفه‌ای تبدیل شود.

در روز مردگان (که یک رسم در کشور مکزیک است) مسابقه موسیقی برگزار می‌شود و او می‌خواهد در آن شرکت کند اما خانواده‌اش متوجه می‌شوند و گیتار او را می‌شکنند و او برای برداشتن گیتار ارنستو به قبر ارنستو می‌رود و گیتار او را می‌نوازد و وارد سرزمین مردگان می‌شود. سپس با خانواده خود ملاقات می‌کند و آنها نیز می‌فهمند که میگل نفرین شده و اعضا خانواده‌اش می‌توانند او را به هر شرطی که بخواهند برگردانند و آنها نیز می‌گویند که او سمت موسیقی نرود او نیز که مخالف آن شرط بوده فکر می‌کند که چه کار کند و بعد فکر می‌کند که ارنستو دلا کروز پدر مادر مادربزرگش است و می‌خواهد که او اورا برگرداند و از خانواده‌اش فرار می‌کند و آنها نیز با یک الوریخه خاص دنبال او می‌گردند و میگل می‌خواهد برود پیش او تا بازهم بتواند به موسیقی ادامه دهد اما رسیدن به او کار سختی بود و او نیز از یکی کمک خواست.

درگذشت

بعد آنها تصمیم گرفتند که در مسابقه‌ای که جایزه‌اش رفتن پیش ارنستو است شرکت کنند و آنها نیز در آن شرکت می‌کنند و دارند موفق می‌شوند که ناگهان خانواده اش او را پیدا می‌کنند و او نیز به تنهایی فرار می‌کند و با کمک برنده مسابقه به پیش ارنستو می‌رود و بعد ارنستو می‌خواهد اورا برگرداند که ناگهان آن فردی که به میگل کمک کرده بود، می‌آید و معلوم می‌شود که ارنستو او را کشته بوده و آهنگ‌هایش را دزدیده بود و بعد ارنستو برای اینکه کسی نفهمد میگل را برنمی‌گرداند و او و آن فرد را به داخل گودالی عمیق می‌اندازد و آنجا معلوم می‌شود که آن فرد پدر مادر مادربزرگ میگل است و می‌خواهد دخترش کوکو را ببیند اما چون برای موسیقی از خانواده‌اش جدا شده بود آنها عکس او را لب تاقچه نمی‌گذاشتند و او نمی‌توانست در روز مردگان به دنیای زنده‌ها بیاید و دخترش را ببیند و میگل می‌خواهد عکس او را با خود قبل اینکه او محو بشود (اگر کسی در دنیای زنده‌ها به یاد مرده‌ای نباشد او محو می‌شود و برای همیشه از بین می‌رود) با خود ببرد اما عکس دست ارنستو بود و بعد خانواده میگل او را پیدا می‌کنند می‌خواهند عکس را پس بگیرند اما موفق نمی‌شوند و میگل بدون عکس بر می‌گردد و مامان کوکو (دختر آن فرد) تنها کسی که او را به یاد دارد دارد پدرش را فراموش می‌کند و او دارد محو می‌شود و بعد میگل آهنگی را که پدر کوکو برایش می‌خوانده را می‌خواند و او که الزایمر داشت همه چیز یادش می‌آید و عکسی از پدرش را نشان می‌دهد و در روز مردگان آینده پدر کوکو با خود کوکو (چون بعد آن اتفاقات مرد) برای اولین بار با تمام اعضا خانواده به دنیا زندگان می‌روند و دیگر خانواده آنها از موسیقی متنفر نیستند و کنار هم هستند.

منبع: ايسنا
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی