کد مطلب: 31105

درگذشت | آخرین اخبار درگذشت | خبر درگذشت | پیام تسلیت

فوری/ هنرمند معروف کشور درگذشت | تهران سیاه پوش شد + عکس و علت فوت

با خبر شدیم متاسفانه هنرمند سرشناس و مشهور کشورمان دارفانی را وداع گفتند.

فوری/ هنرمند معروف کشور درگذشت | تهران سیاه پوش شد + عکس و علت فوت

امیربانو کریمی مادر علی مصفا، استاد زبان و ادبیات فارسی و همسر مظاهر مصفا در ۹۲ سالگی از دنیا رفت.

گلزار مصفا، دختر این چهره پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی با تأیید این خبر گفت: ایشان امروز بعدازظهر (یکشنبه، دهم دی‌ماه) در ساری در منزل یکی از دوستان خود از دنیا رفت. مادرم مدت طولانی بیماری قلبی و ریوی داشت و در یک ماه اخیر به دلیل آلودگی هوای تهران به منزل دوستشان در ساری رفته بود.

ایسنا نوشت؛ او همچنین گفت در حال برنامه‌ریزی برای مراسم تشییع پیکر امیربانو کریمی هستند و هنوز زمان مراسم مشخص نیست.

امیربانو کریمی نخستین فرزند کریم امیری فیروزکوهی، شاعر بنام، ۹ دی‌ماه ۱۳۱۰ در تهران زاده شد. با پایان تحصیلات متوسطه به کار تدریس پرداخت و تحصیلات خود را تا مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران ادامه داد. در ادامه در همان دانشگاه مشغول به تدریس ادبیات شد. او در زمینه سبک هندی و صائب‌شناسی متبحر بود.

کریمی در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی برگزیده شد.

همسر او مظاهر مصفا، شاعر و استاد دانشگاه تهران بود که ۸ آبان ۱۳۹۸ درگذشت. پسرش علی مصفا نیز بازیگر و فیلمساز است.

«تصحیح انتقادی قسم دوم و سوم جوامع الحکایات و لوامع الروایات» (۴ جلد)، جمع‌آوری و حاشیه‌نویسی و تعلیق دیوان امیری فیروزکوهی در ۲ چاپ، «طرح دو بیت و دویست و یک غزل از دیوان صائب تبریزی»، «تصحیح دیوان حکیم فیاض لاهیجی» و «منتخب حدیقه الحقیقه حکیم سنایی» از جمله آثار به‌جامانده از امیربانو کریمی است.

امیر بانو کریمی، فرزند امیری فیروزکوهی، در سال 1310 به دنیا آمد. وی دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و از نویسندگانی است که بیشتر در متون کلاسیک چه نظم و چه نثر به پژوهش پرداخته است. از امیر بانو کریمی که با رتبه استادیاری در دانشگاه تهران مشغول تدریس می باشد چندین کتاب و مقاله به چاپ رسیده است. امیربانو کریمی دختر شاعر نامدار معاصر امیری فیروز کوهی می باشد.

جد امیر بانو کریمی، سردار فیروز کوهی نخستین مدرسه شبانه روزی را در تهران تأسیس و بسیاری از دارایی های خو را وقف این مدرسه کرد. امیر بانو کودکی را در خانه ای بزرگ که محفل شاعران، نویسندگان، علما و هنرمندان بود گذراند . پدرش امیری فیروز کوهی که ذوق و فطرت شاعرانه و ویژه ای داشت اندوخته های فضل خویش را به نخستین فرزند نثار کرده و او در بالین مادری مدبر، در کمال آرامش تربیت یافت. آرامش باطنی پدر و روح لطیف او در پرورش فرزندان مؤثر بود از این رو در ژرف نگری فرزندان بر دنیای پیرامون تأثیر گذار شد. کودکی اش در خانه ای کنار کافه نادری گذشت.

درگذشت

تحصیلات امیربانو کریمی

امیر بانو کریمی دوران دبیرستان به مدرسه شادخت رفت ، بعد از کلاس یازدهم با آن که علاقه وافری به رشته طب داشت اما به توصیه پدر در رشته ادبی موفق به کسب دیپلم با رتبه نخست کشوری شد . برای ورود به دانشگاه در کنکور رشته ادبیات شرکت کرد و تا پایان تحصیلات شاگرد اول آن رشته بود و اما امیر بانو مدرک دکترای ادبی را با وقفه ای طولانی دریافت کرد و در سال 1350 از رساله دکترای خود که به پیشنهاد دکتر معین درباره جوامع الحکایات و لوامع الرویات بود، دفاع کرد و در سال 1359 باب نخست آن توسط انتشارات امیر کبیر چاپ شد . 

اساتید امیربانو کریمی

امیر بانو کریمی از محضر استادانی چون دکتر معین ، دکتر خانلری ، دکتر همایی استفاده های زیادی برده است. جدامیر بانو کریمی ، سردار فیروز کوهی نخستین مدرسه شبانه روزی را در تهران تأسیس و بسیاری از دارایی های خو را وقف این مدرسه کرد .

همسر و فرزندان امیربانو کریمی

 امیر بانو کریمی مدتی بعد از تدریس به مظاهر مصفا یکی از چهره های ماندگار ادبیات معاصر و از قصیده سرایان بنام ازدواج کرد و حاصل این ازدواج فرزندانی شد : علی مصفا (بازیگر سینما و تلویزیون و همسر لیلا حاتمی)، کیمیا مصفا (عروس دکتر سید جعفر شهیدی، گلزار مصفا و اسماعیل مصفا.(امیر اسماعیل مصفا دارای مدرک دکتری فیزیک.

شغل امیربانو کریمی

امیر بانو کریمی همکاری خود را با مجله علمی پژوهشی دانشگاه تهران آغاز کرد و بعنوان محقق و پژوهنده در مرکز تحقیقات علوم انسانی به شمار می آید.

فعالیتهای آموزشی امیربانو کریمی 

امیر بانو کریمی بعد از گرفتن دکترا در امتحان ورودی استادیاری دانشگاه تهران از بین شرکت کنندگان ، نفر اول شد و از همان زمان تا سال 80 با سمت استادیاری در دانشکده تهران و دانشکده ادبیات به تدریس پرداخت . در تمام این سالها عشق به تدریس او را بر آن داشت تا با وسواس علمی و دقت نظر آموخته هایش را به شاگردانش نثار کن و با شور و شوقی خاص این هدف متعالی را ادامه دهد . کلاس درس او از جمله کلاسهای جذاب دانشجویان رشته ادبیات دانشگاه تهران است . وی بیش از 30 سال هست که در رشته ادبیات فارسی در دانشگاه تهران تدریس می کند.

سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : امیربانو کریمی در زمینه متون کلاسیک گفتارهای ارزشمندی را ارائه کرده که در نشریات وزین به چاپ رسیده است.آرا و گرایشهای خاص : امیر بانو کریمی بیشتر در متون کلاسیک چه نظم و چه نثر به پژوهش پرداخته است. وی هیچ گاه شعر نسروده ، اما شعرهای پدرش را بسیار دوست دارد و می گوید با آنها زندگی کرده و نفس کشیده است . او معتقد است : خواندن شعرهای پدر به او ذوق و شوق زندگی می دهد و هم آهنگ با زندگی واقعی اوست . کریمی اعتقاد دارد دوران معلمی و تدریس، بهترین دوران زندگی اش بوده است و افروختن چراغ هدایت یکی از مهمترین دلمشغولی هایی است که او را برآن داشته تا با امید روزگار بگذراند.

درگذشت

جوائز  امیربانو کریمی

امیر بانو کریمی در چهارمین همایش چهره های ماندگار در سال 1383 به عنوان چهرهٰ ماندگار زبان و ادبیات فارسی برگزیده شد.

آثار امیربانو کریمی

امیر بانو کریمی در کنار تدریس امیر بانو تفحص و تحقیق در متون کهن را به جد دنبال کرده و آثار ماندگاری نیز از خود به جای گذارده است. وی کتابهای خود را در انتشارات زوار دانشگاه تهران و شرکت انتشارات و تحقیقات فرهنگی و مقالات خود را در مجلات بغما سخن و مجله دانشکده ادبیات به چاپ رسانده است .

علت مرگ امیربانو کریمی

ایشان روز یکشنبه، دهم دی‌ماه ۱۴۰۲ در ساری در منزل وبعد از مدت طولانی بیماری قلبی و ریوی در سن ۹۳ سالگی درگذشت. روحشان شاد.

منبع: ايسنا
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی