کد مطلب: 29037

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

واریزی کمک معیشتی دولت برای نیازمندان و مردم در ۲۹ شهریور | یارانه معیشتی ۶ میلیونی برای این دهک ها اعلام شد

طرح کالابرگ الکترونیک، دو هدف عمده را دنبال می‌کند؛ نخست، افزایش قدرت خرید مردم و تهیه اقلام اساسی تغذیه‌ای و دوم، ثبات قیمت‌ها برای یک سال ثابت و حفظ شدن ارزش یارانه‌ها. دولت درصدد حفظ این سبد با نرخ سال گذشته و جبران افزایش قیمت‌هاست.

واریزی کمک معیشتی دولت برای نیازمندان و مردم در ۲۹ شهریور |  یارانه معیشتی ۶ میلیونی برای این دهک ها اعلام شد

دولت با رویکرد افزایش سلامت تغذیه‌ای و ریشه‌کن کردن سوءتغذیه در خانوارهای ایرانی، طرح اعتبار مضاعف کالابرگ الکترونیک را در اول شهریور امسال گسترش داد و دهک‌های ۴ و ۵ را مشمول این طرح کرد. طرحی که تا قبل از شهریورماه فقط برای دهک‌های یک تا ۳ درآمدی اجرایی شده بود. براین اساس، در صورتی که سه دهک کم درآمد از یارانه ۴۰۰هزار تومانی خود و ۲ دهک ۴ و ۵ از یارانه ۳۰۰ هزار تومانی خود به میزان ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای سبد معیشت شامل شیرخام، پنیر، ماست، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، برنج، حبوبات، ماکارونی، قند و شکر خریداری کنند، مشمول این طرح می‌شوند. در این باره گزارشی تهیه کردیم که جزئیات آن را می‌خوانید.

مشکلاتی در حوزه‌سلامت در ادامه مشکلات معیشتی قابل پیش‌بینی است. دولت برای حل این معضل با انتخاب ۱۱قلم اساسی استاندارد بر اساس مطالعات انستیتو تحقیقات ایران تلاش دارد افراد را ترغیب به هزینه کرد بیشتر در خوراک ضروری روزمره کند. این ۱۱ قلم ثابت بوده و قرار شد هر قدر نرخ تورم افزایش یابد دولت با مشارکت مردم آن را پوشش دهد. بنابراین اگر افراد دارای کالابرگ الکترونیک ۳۲۰هزار تومان از ۴۰۰ هزار تومان خرید می‌کردند ۸۰ هزار تومان اعتبار استفاده آزاد داشتند. در ادامه ۸۰ هزار تومان از سوی دولت شارژ شد و این عدد به ۱۲۰ هزار تومان رسید تا هدف اصلی گم نشود. همچنین گفتنی است جدول ۱۱ قلم مشمول خرید کالابرگ الکترونیک شامل برنج، قند و شکر، حبوبات، گوشت مرغ، گوشت قرمز منجمد، روغن مایع، ماکارونی، ماست کم‌چرب، شیر کم‌چرب، پنیر UF و تخم‌مرغ است. افراد دارای کالابرگ الکترونیک می‌توانند با خرید جایگزین از ما به تفاوت قیمت این ۱۱ قلم نسبت به قیمت پایه اردیبهشت ۱۴۰۱ برخوردار شوند. به عنوان مثال اگر شیر کم‌چرب با قیمت ۱۸ هزار تومان به فروش رسد و افراد مبادرت به خرید پرچرب ۳۰ هزار تومانی کنند ما به تفاوت قیمت پایه شیر کم چرب لحاظ شده و باقی را خریدار باید بپردازد. همچنین اگر فردی کالاهای منتخب خود از سبد معیشتی را از مغازه‌ای خریداری کند که قیمت امروز آن ۸۰۰هزار تومان است، در حالی که قیمت این کالاها در سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان بوده، باید مبلغ پایه را از جیب خود بپردازد و ۳۰۰هزار تومان مابه‌التفاوت را به میزان ۲۰۰هزار تومان از اعتبار کالا برگ و ۱۰۰ هزار تومان هم به عنوان مابه‌التفاوت تورم از سوی دولت جبران می‌شود. به‌علاوه‌، از آنجا که ۲۰۰ هزار تومان از این کالاها خریداری کرده، ۱۲۰ هزار تومان به عنوان یارانه مضاعف برایش واریز می‌شود.

 

 

تعداد نفرات تحت پوشش کالابرگ

طرح قبلی کالابرگ مربوط به دهک‌های اول تا سوم جامعه بود و به‌این‌ترتیب ۲۹میلیون نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند. با اضافه‌شدن دهک‌های چهارم و پنجم، ۱۹میلیون شهروند دیگر به این تعداد افزوده شدند و اکنون جامعه هدف طرح کالابرگ الکترونیکی به ۴۸ میلیون نفر رسیده است.

خرید اینترنتی

یارانه معیشتی

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به‌زودی مشمولان هنگام خرید اینترنتی می‌توانند محصولات مورد نظر خود را در سبدی ذخیره کنند و پس از نهایی‌شدن خرید از آ‌نها پرسیده می‌شود که آیا از اعتبارشان استفاده شود؟ در صورت تأیید نهایی فرآیند خرید تکمیل می‌شود و از سطح یارانه کسر و پرداخت خواهد شد.

تخلفات را  گزارش دهید

هراقدامی که قراراست در هز حوزه‌ای انجام شود برخی سودجویان قصد بر هم زدن آن را دارند. در بخش کالابرگ الکترونیک هم این موضوع مشاهده می‌شود و برخی به دنبال سودجویی هستند. نکته قابل توجه اینجاست که مردم باید در این زمینه آگاه باشند. آن‌طور که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده این ۱۱ قلم خوراکی جزو کالاهای تعزیراتی هستند، هر نوع تخلف مانند گران‌فروشی، کم‌فروشی و اجبار به خرید کالای خاص توسط فروشنده ممنوع بوده و مردم باید موارد را به تعزیرات یا سامانه ۱۲۴ گزارش دهند تا با این تخلفات به‌صورت قانونی برخورد شود. همچنین گفته شده با خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه به این شیوه، ۱۲۰ هزار تومان به‌عنوان تشویقی اعتبار حساب فرد افزوده می‌شود. همچنین مردم با نصب برنامه کاربردی «شما» علاوه بر اطلاع از میزان اعتبار خود می‌توانند آدرس فروشگاه‌ها را هم مشاهده کنند.

یارانه معیشتی جدید رئیسی کی واریز می شود؟

یک ماه و نیم است که مبلغ یارانه‌ها تغییر کرده و یارانه نقدی و معیشتی نیز حذف شده است؛ اما هنوز این سوال مطرح است که یارانه تیرماه به چه صورت خواهد بود؟ نقدی یا کالابرگ؟

بیش از یک ماه است که یارانه‌ها تغییر و تحولی داشته و دیگر واریز آن‌ها مانند قبل نیست؛ البته در همین زمان کم هم ذهن‌های بسیاری به موضوع یارانه‌ها معطوف شده است.

دلیل آن ابتدا به شیوه ادامه توزیع یارانه‌ها و پس از آن نیز به پرداخت یارانه‌ها تا به امروز بازمی‌گردد.

رییسی، در روزهای پایانی اردیبهشت ماه بود که از پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی خبر داد؛ قرار بود یارانه ۳۰۰ هزار تومانی به دهک‌های چهارم تا نهم و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی نیز به دهک‌های اول تا سوم پرداخت شود.

در این بین چند مشکل وجود داشت؛ اگر دقت کنید، همه افراد مشمول یارانه نشدند و دهک دهم یارانه نگرفت.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی