کد مطلب: 28494

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

یارانه معیشتی دولت به حساب ایرانیان در شهریورماه | یارانه ۳ میلیونی در حساب ها

سید صولت مرتضوی از افزایش یارانه پنج دهک اول خبر داد.

یارانه معیشتی دولت به حساب ایرانیان در شهریورماه | یارانه ۳ میلیونی در حساب ها

یارانه معیشتی برای مردم مهم است. یارانه معیشتی واریز شد. یارانه معیشتی همانند دوره های قبل پرداخت شد. یارانه معیشتی برای هر نفر 55 هزارتومان پرداخت می شود. آخرین اخبار از یارانه معیشتی در سال جدید را با هم می خوانیم.

سید صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی صبح امروز (چهارشنبه، اول شهریورماه) در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت، گفت:‌ از روز‌های آینده تعداد دهک‌های مشمول افزایش یارانه از ۳ به ۵ دهک ابتدایی اجرایی می‌شود.

وی افزود: به این صورت که اگر خانوار‌های ۵ دهک ابتدایی، از ۱۱ قلم مشمول کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند، به آن‌ها ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی داده می‌شود.

سورپرایز جدید دولت برای فرزندان بازنشستگان | وام قرض الحسنه 200 میلیونی با اقساط 48 ماهه و سود 4 درصد و بدون ضامن برای فرزندان بازنشستگان

یوسف رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هدف سازمان بهزیستی کاهش مراکز نگهداری تجمعی و گسترش خانه‌های کوچک مراقبتی است، اظهار کرد: در خانه‌های مراقبتی کوچک افراد همچون مراکز تجمعی به صورت گروهی توسط مراقبینی متخصص نگهداری می‌شوند، با این تفاوت که در این خانه‌ها افراد در تمامی بخش‌های زندگی عادی مشارکت دارند و می‌توانند از توانایی‌هایشان استفاده کنند. این درحالیست که به نظر می‌رسد بسیاری از افرادی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند علی رغم اینکه توانایی انجام کارهای حداقلی را دارند اما انجامشان از آنها دریغ می‌شود.

وی با بیان اینکه در خانه‌های مراقبتی کوچک زندگی جریان دارد، گفت: البته نمی‌توان همه توان‌خواهان را در خانه‌های کوچک نگهداری کرد و قصد بر این نیست به طور کلی مراکز تجمعی جمع شود اما هدف ما کاهش مراکز تجمعی و حرکت به سمت افزایش خانه‌های مراقبتی کوچک است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران ادامه داد: در حال حاضر تمامی مراکز نگهداری به بخش خصوصی واگذار شده است، اما سعی می‌کنیم متقاضیان دریافت مجوز را به سمت دریافت مجوز راه‌اندازی خانه‌های کوچک ترغیب کنیم.

رضایی در پاسخ به این سوال که از سال ۱۴۰۰ تاکنون که سازمان بهزیستی اقدام به گسترش خانه‌های مراقبتی کوچک کرده چه تعداد خانه مراقبتی راه‌اندازی شده است؟ افزود: در سال ۱۴۰۱، ۱۱ خانه مراقبتی کوچک در استان تهران راه‌اندازی شد و این درحالیست که تعداد این خانه‌ها در سال جاری به ۲۳ خانه افزایش پیدا کرده است. البته ۲۱ خانه مربوط به خانه مراقبتی معلولان ذهنی، یک خانه مربوط به سالمندان و یک خانه برای نگهداری بیماران مزمن روان است. به عبارتی تعداد خانه‌های کوچک مراقبتی ویژه سالمندان و بیماران مزمن روان بسیار کم است و خیران و متقاضیان صدور مجوز بهتر است برای راه‌اندازی خانه‌های مراقبتی ویژه این گروه اقدام کند.

وی ادامه داد: البته گرانی خانه و بالا بودن هزینه رهن و اجاره خانه‌ها نیز بر روند گسترش خانه‌های مراقبتی کوچک به شدت اثرگذار است.

به گفته رضایی، سازمان بهزیستی برای گسترش خانه‌های مراقبتی کوچک هدف‌گذاری داشته است که تا تحقق آن هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران درخصوص میزان یارانه نگهداری معلولان و سالمندان در خانه‌های مراقبتی کوچک نیز توضیح داد: برای نگهداری هر فرد دارای معلولیت به صورت ماهانه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از طرف سازمان بهزیستی در وجه خانه‌ها تحت عنوان یارانه نگهداری پرداخت می‌شود.

مقامات دولتی وعده داده‌اند به‌زودی پس از سه دهک اول یارانه‌بگیران، امکان استفاده از یارانه تشویقی برای مشمولان حاضر در سایر دهک‌های درآمدی فراهم خواهد شد.

یارانه هر عضو خانوار حاضر در دهک اول تا سوم، ۴۰۰ هزار تومان است. به این ترتیب در موعد پرداخت یارانه که فعلا بیستم هر ماه است، ۸۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار دونفره ریخته می‌شود. یارانه واریزی به حساب خانوار سه‌نفره حاضر در دهک درآمدی یک تا سه، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، برای خانوار چهار‌نفره یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و برای خانوار پنج نفره، دو میلیون تومان است.

یارانه خانوار دهک چهار تا ۹ به‌ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. خانوار دونفره ماهی ۶۰۰ هزار تومان، خانوار سه‌نفره ماهی ۹۰۰ هزار تومان، خانوار چهارنفره ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار و خانوار پنج‌نفره ماهیانه رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. همین ترتیب در پرداخت کالابرگ رعایت می‌شود.

کالابرگ الکترونیک قرار است بدون تغییر در رقم و جزییات به روال جاری در حساب بانکی سرپرست خانوار‌ها شارژ شود تا خود مردم تصمیم بگیرند یارانه را در قالب کالابرگ برای خرید اعتباری ۱۱ قلم کالا شامل خواروبار، لبنیات، پروتئین هزینه کنند یا همچون گذشته به‌شکل نقدی از عابربانک‌ها برداشت کنند. اولویت، اما با خرید کالا، حمایت از سبد غذایی و جلوگیری از تزریق نقدینگی مضر به اقتصاد کشور است.

خانوار‌هایی مشمول یارانه تشویقی می‌شوند که در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی سراغ خرید اقلام خوراکی می‌روند. افزایش ۲۰ درصدی یارانه به‌ازای هر نفر جداگانه محاسبه خواهد شد. در این حالت یک خانوار چهارنفره حاضر در دهک اول تا سوم، علاوه بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه معمول، بابت افزایش ۲۰ درصدی یارانه، می‌تواند از ۳۲۰ هزار تومان اضافی برخوردار شود. برداشت مبلغ یارانه تشویقی به‌شکل پول نقد امکان‌پذیر نیست و باید آن را حتما صرف خرید ۱۱ قلم کالای ضروری کرد. شیر، پنیر، تخم‌مرغ، مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند و شکر، ماست پرچرب، برنج ایرانی، حبوبات و گوشت منجمد گوساله از جمله اقلامی هستند که در طرح کالابرگ ارائه می‌شوند.

کالابرگ به سرپرست خانوار اجازه می‌دهد تقریبا حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی، خرید اعتباری کالا‌هایی پرمصرف مانند قند، شکر، برنج، ماکارونی، روغن، تخم‌مرغ، مرغ، انواع لبنیات و گوشت را انجام دهد. محاسبه و مدیریت یارانه و اعتبار تشویقی با مراجعه به سامانه «شما» به نشانی shoma.sfara.ir، دانلود اپلیکیشن شما یا با استفاده از کد دستوری ستاره، ۵۰۰، ستاره، ۱۴۶۳، مربع امکان‌پذیر است. این کددستوری اجازه می‌د‌هد حتی بدون داشتن گوشی هوشمند، باقیمانده اعتبار و جزییات تراکنش‌های یارانه و کالابرگ را زیر نظر بگیرید.

کالابرگ الکترونیکی به‌صورت اختیاری در دسترس مردم قرار می‌گیرد و به سرپرست خانوار اجازه می‌دهد یک ماه زودتر از یارانه در قالب اعتبار استفاده کند. چنانچه سرپرستان خانوار به کالابرگ الکترونیکی و یارانه اضافی تمایل نداشته باشد، می‌تواند در موعد همیشگی، مبلغ یارانه نقدی را از خودپرداز بگیرد.

نحوه اطلاع از دهک یارانه به‌صورت سیستمی است. سرپرست خانوار باید به سامانه حمایت در نشانی hemayat.mcls.gov.ir بروید و با ارائه یک‌سری اطلاعات مثل شماره‌ملی، شماره‌حساب، تعداد اعضای خانوار و شماره‌ملی یکی از اعضای خانوار، ابتدا وضعیت پرداخت یارانه خانوار را بررسی کند. با کلیک روی گزینه نمایش شناسنامه اقتصادی خانوار، نتیجه بررسی دهک‌بندی یارانه شما توسط دولت که براساس اطلاعات دارایی و مالی خانوار شما انجام شده است، نمایش داده می‌شود.

دهک‌بندی خانوار توسط دولت طبق داده‌های آماری انجام می‌شود و به‌همین دلیل ممکن است برای عموم مردم غریب باشد. مرکز آمار هرسال در گزارش بودجه خانوار، بر اساس مجموع درآمد و هزینه‌های سالانه، خانوار‌ها را در ۱۰ گروه دسته‌بندی می‌کند. دهک اول کم‌درآمدترین گروه و دهک دهم پردرآمدترین گروه خانوار‌ها را تشکیل می‌دهند. آخرین گزارش رسمی مرکز آمار در سال ۱۴۰۰ ارائه شده و به دهک‌بندی خانوار‌های ایرانی در سال ۱۳۹۹ پرداخته است. انتشار آمار از آن سال به‌بعد متوقف شده تا مجبور شویم برای اطلاع از دهک یارانه و محاسبه تقریبی جایگاه خانوار خود بین دهک‌های درآمدی در سال ۱۴۰۲، دو تا تورم ۵۰ درصدی را به فرمول رسمی اضافه کنیم. پس از این راه ممکن نیست به نتیجه برسیم.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی