کد مطلب: 25265

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

خبر مهم از یارانه نقدی 17 بهمن ماه| عیدی ویژه دولت به مناسبت دهه فجر+ شرایط

میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال ۱۴۰۱ (عیدی) کارکنان و بازنشستگان دولت با تصویب هیات وزیران تعیین شد.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

یارانه نقدی

با تصویب هیأت وزیران در جلسه بعدازظهر یکشنبه دولت، میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال ۱۴۰۱ (عیدی) کارکنان و بازنشستگان دولت تعیین شد.

در این جلسه که به ریاست حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد، به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که بطور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۴۰۱ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت نمایند.

پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۴۰۱ بوده و در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۱ حق عائله مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت نموده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی ربط قابل پرداخت است.

لازم به ذکر است خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب نامه، تمام وقت محسوب می‌شود و معلمان حق التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب نامه خواهند بود.

همچنین شرکت‌های دولتی موظفند از پرداخت هر مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به مدیران و اعضای هیأت مدیره خودداری کنند و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت‌ها نیز مکلفند نظارت لازم در این خصوص را اعمال و موارد خلاف را گزارش کنند.

به مشمولین این تصویب نامه که بر اساس قوانین و مقررات مربوط از کمک هزینه عائله مندی و اولاد برخوردار می‌باشند، علاوه بر مبلغ عیدی موضوع مصوبه، در راستای حمایت از خانواده مبالغی به شرح زیر توسط مرجع پرداخت کننده عیدی به شرح زیر پرداخت می‌شود:

- بابت همسر مبلغ ثابت ۵ میلیون ریال

- بابت هر فرزند تحت تکفل مبلغ ثابت دو میلیون ریال

طیبه حسینی افزود: طبق تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف به اجرای طرح آزمایشی کالابرگ در استان هرمزگان است و استان‌های دیگری قرار نیست به صورت پایلوت اضافه شوند.

به گفته او، برای سال آینده اگر قرار باشد توزیع کالابرگ در استانی دیگر اجرا شود، در قوانین بودجه سال آینده مجلس به دولت تکلیف خواهد کرد.

حسینی درباره اینکه آیا طرح توزیع کالابرگ در سه استان قزوین، گیلان و مرکزی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: تاکنون به سازمان هدفمندی ابلاغی در این خصوص نداشتیم.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه ادامه داد: کالابرگ کاملا اختیاری است و افرادی که تمایل به دریافت کالابرگ ندارند، کماکان پرداخت یارانه نقدی برای آنها ادامه خواهد داشت.

او با بیان اینکه ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی کماکان ادامه دارد، بیان کرد:  سایت ثبت نام همچنان فعال است و افرادی که متقاضی درخواست بازبینی دهک بندی هستند، وزارت رفاه کماکان در حال بازبینی است. چنانچه درخواست آنها قبول شود، یارانه نقدی واریز خواهد شد.

حسینی گفت: تاکنون مصوبه ای مبنی بر قطع یارانه نقدی به ما ابلاغ نشده و پرداخت یارانه کماکان ادامه دارد.

ساز و کار خرید مردم در کالابرگ الکترونیکی

فرداد درباره سازوکار اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی توضیح داد: به منظور حمایت از سبد غذایی و سلامت مردم، امکان خرید اعتباری ۱۰ قلم کالای اساسی تا سقف مبلغ یارانه خانوار، یک ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی فراهم می‌شود.‌ در حال حاضر بر اساس سبد کالاهای اساسی مصوب و سرانه مصرف هریک از آنها، سهم پرداختی خانوار از این سبد ثابت در نظر گرفته شده و مابه‌التفاوت آن از اعتبار یارانه تأمین می‌شود.

به گفته وی درصورت تغییر قیمت کالاهای سبد یاد شده، سهم پرداختی خانوار بدون تغییر باقی می‌ماند و این امکان برای تمام افراد مشمول دریافت یارانه که حساب یارانه آنها در استان هرمزگان افتتاح شده به صورت خودکار فعال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان با بیان اینکه مردم در سراسر استان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و متصل به شبکه، نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند، درباره فرایند خرید اقلام اساسی اظهار کرد: خرید اقلام اساسی به نحوی است که سهم پرداختی خریدار از قیمت کالا توسط آنها با استفاده از کارت بانکی یا به صورت نقدی پرداخت شده و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز اقلام از محل اعتبار آنها پرداخت می شود.‌ در صورت استفاده از اعتبار تخصیصی، میزان استفاده شده از این اعتبار از یارانه خانوار کم شده و مانده آن در زمان واریز نقدی یارانه به حساب آنها واریز می‌شود.

مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، شرکت در این طرح و استفاده از این اعتبار را کاملا اختیاری دانست و گفت: استفاده از اعتبار از طریق تمام کارت‌های بانکی که به نام سرپرست خانوار است، امکانپذیر خواهد بود. در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری خاص نیست و افراد می‌توانند از هر گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

فروشندگان کدام صنف می‌توانند عضو کالابرگ شوند؟

  یارانه نقدی

فرداد اشاره‌ای هم به عضویت فروشندگان در این طرح داشت و گفت: شرکت در این طرح برای فروشندگان اختیاری است. فروشندگان صنف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی های مصرف می‌توانند با مراجعه به نرم افزارهای بازار و مایکت یا از طریق درگاه الکترونیکیshoma.sfara.ir نسبت به نصب برنـامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به این سامانه متصل شوند.

وی گفت: تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری (مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی مردم با قیمت کالاها) مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان است و اتصال به این طرح کاملا رایگان بوده نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه‌ای توسط فروشندگان نیست.

مدیر عامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان تعداد اقلام پیش‌بینی شده در طرح کالابرگ الکترونیکی را ۱۰ قلم کالای اساسی شامل شیر، پنیر، ماست، مرغ، تخم مرغ، برنج، گوشت، ماکارونی و قند و شکر نام برد و گفت: به منظور حفظ حق آزادی در انتخاب و احترام به سلایق متفاوت در سبد مصرفی خانوار، امکان خرید از میان کالاهای متفاوت با برندهای مختلف میسر شده است؛ به گونه‌ای که مابه تفاوت احتمالی میان قیمت کالاهای انتخابی با قیمت کالاهای مرجع، توسط مردم پرداخت می‌شود.

فرداد همچنین گفت که این امکان فراهم است که مردم بر اساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خرید کنند.

به گزارش ایسنا، جدول اعتبار تخصیصی به ۱۰ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی و سرانه مشخص شده برای هر یک بر اساس گزارش کارآمدسازی نظام یارانه‌ها انجام گرفته و با هدف اعلام اولویت‌های اقلام غذایی به منظور تخصیص کالابرگ الکترونیکی توسط دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در تیرماه ۱۴۰۱ تهیه شده است.

میزان اعتبار تخصیصی به ازای سرانه هر قلم از کالاها در جدول فوق از مابه‌ تفاوت قیمت فروش مصوب (دی۱۴۰۱) با قیمت مصوب شهریور ۱۴۰۰ به دست آمده است./ ایسنا

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی